MIDSECTION OF WOMAN WORKING WITH MOBILE PHONE

9 av 10 selskaper som bruker AI til å forbedre KPI-er ser tydelige forbedringer

Et flertall av bedriftsledere ser behovet for å forbedre organisasjonens nøkkelindikatorer (KPIer). Kun en tredjedel har tatt i bruk AI i KPI-arbeidet, men de som gjør det ser raskt forbedringer i hvordan de kan analysere virksomheten og ta bedre beslutninger. Det viser en ny rapport fra MIT Sloan Management Review og Boston Consulting Group (BCG).

De fleste selskaper bruker nøkkelindikatorer eller Key Performance Indicators (KPI-er) som referansepunkter for å evaluere måloppnåelse innen eksempelvis salg, kundetilfredshet eller operativ effektivitet.

Skiftende økonomiske forhold, nye og høyere forventninger fra kundene, samt digitale transformasjoner gjør at stadig flere organisasjoner må revurdere både hvordan de definerer suksess - og hvordan den måles.

Til tross for store fremskritt innen bruk av AI-teknologi til analyseformål, er det langtifra vanlig å benytte kunstig intelligens til å forbedre utformingen av nøkkelindikatorer. Av de 3000 bedriftslederne verden over som MIT SMR og BCG spurte i undersøkelsen, svarer 6 av 10 at deres KPIer har forbedringspotensial, men bare 1 av 3 bruker AI til å faktisk forbedre arbeidet. Blant de som imidlertid tar AI i bruk til å forbedre KPI-er, er hele 9 av 10 enige eller helt enige i at nøkkelindikatorene deres har blitt bedre.

- Mens de fleste AI-initiativer har fokusert på hvordan man forbedrer ytelse med hjelp av teknologien, viser denne rapporten hvordan AI kan endre hvordan bedrifter faktisk definerer og måler ytelse fra bunnen av; fra å forbedre eksisterende KPI-er til å grundig omforme hva disse KPI-ene kan være, sier Shervin Khodabandeh, Senior Managing Director og Partner hos BCG og medforfatter av rapporten.

AI produkt

Bruk av kunstig intelligens i industribedrifter

Kunstig Intelligens (AI) er blitt et kraftig verktøy for å øke bedrifters konkurransekraft. Det gjelder både for å øke oppetid og optimalisere vedlikeholdet. Spørsmålet er ofte, hvordan skal bedriftene komme i gang med å utnytte teknologien. Har vi kunnskap nok og hva kreves av oss?

MATS HOLST

Har millioner – leter etter teknikkbransjens beste nyskapingsprosjekter

Movu Mobility og PPM Robotics er blant mottakerne av innovasjonsmidler fra DOGA. Nå skal ytterligere 11 millioner kroner sprøytes inn i norske bedrifter som vil bruke designdrevet innovasjon til å tenke nytt og forstå brukerne sine bedre. DIP er en støtteordning som stimulerer til bruk av designmetodikk i idéfasen av innovasjonsprosjekter i næringslivet. Det er fasen der du har en problemstilling, men ikke enda har kommet fram til en løsning.   

MDV 02 2024 Kolasj crop

Min Drift og vedlikehold 02 2024 er publisert

Den norske befolkning har høyere utdannelse og datakunnskap enn de fleste europeiske land. Men industriledere har til nå ikke evnet å utnytte dette potensialet. Vi har nå en gylden mulighet til å styrke norsk industris konkurransekraft. Resultatet var konseptet Industri 5.0. Her blir mennesket satt i sentrum, for å kunne utnytte teknologien best mulig. 

Prevas ny crop

Prevas ønsker velkommen til ny Teamlead & prosjektleder i Norge

Prevas har fått en ny teamlead & prosjektleder på Oslo-kontoret, Sofya Kapustina (37). Sofya har lang erfaring fra IKT-leveranser, prosjekt- og teamledelse med spisskompetanse innen utvikling av IT- og virksomhetsprosesser.