
De kritiske råvarene kobolt og nikkel da kan unngås helt i katodematerialet
«NEUE KLASSE»: En ny elektrisk æra for BMW - med ny, innovativ batteriteknologi
Nå slippes de første detaljene om batteriteknologien som tas i bruk fra 2025. Mer ytelse, CO2-redusert produksjon og betydelig lavere kostnader. Kort fortalt, vil neste generasjon BMW batteri og drivlinje-teknologi; øke energitettheten i lithium-ion batteriene med mer enn 20 prosent, forbedre ladehastigheten med opptil 30 prosent og øke rekkevidden til bilene med opptil 30 prosent.
Samtidig reduseres CO2-utslippene fra battericelleproduksjonen med opptil 60 prosent. Basert på dagens forutsetninger, kan dessuten produksjonskostnadene reduseres med opptil 50 prosent.
For å levere battericellene som trengs for «NEUE KLASSE», har BMW Group allerede tildelt kontrakter til CATL og EVE Energy. Begge partnerne skal bygge to gigafabrikker i Kina og Europa. Hver av battericellefabrikkene vil ha en samlet årlig kapasitet på opptil 20 GWh. Planene krever også ytterligere nye kontrakter for to battericellefabrikker som skal bygges i den nordamerikanske frihandelssonen.
Nytt celleformat og forbedret cellekjemi
For neste, og sjette, generasjon BMW batteriteknologi, som brukes i «NEUE KLASSE», har man fundamentalt foredlet celleformatet og cellekjemien.
De nye cellene er runde og kommer i to forskjellige høyder, begge med en standard diameter på 46 millimeter. (Cellene som nå brukes, i femte generasjon, er prismatiske.) De er spesielt tilpasset en ny arkitektur og vil spille en nøkkelrolle i chassis-strukturen til «NEUE KLASSE». Avhengig av modell kan batterisystemet integreres fleksibelt i bilens konstruksjon, såkalt “pack to open body”. Bruken av dagens design med cellemoduler, er dermed eliminert.
BMW Group jobber også kontinuerlig med å videreutvikle energilagringssystemer. For eksempel gir sjette generasjons batteriteknologi også muligheten til å bruke katoder laget av litiumjernfosfat (LFP) for første gang. Dette betyr at de kritiske råvarene kobolt og nikkel da kan unngås helt i katodematerialet. Parallelt jobbes det også videre med utviklingen av såkalte «all-solid-state» batterier (ASSB). BMW Group har som mål å ha høyspentbatterier av denne typen klare for serieintroduksjon innen slutten av tiåret
Grangex og SKF inngår intensjonsavtale om bærekraftig gruvedrift
Grangex og SKF Group har undertegnet en intensjonsavtale (LOI, Letter of intent) om et partnerskap som forener Grangex' arbeid innen bærekraftig gruvedrift med SKFs tekniske ekspertise og innovative bærekraftige lagerløsninger. Grangex har som ambisjon å bli verdens første fossilfrie produsent av høykvalitets jernmalmkonsentrat for den grønne stålindustrien.
Reell økonomisk verdi av CO2-utslipp - et must for virksomheters klimarapportering
SAP Green Ledger er her – det mest omfattende karbonregnskapssystemet i verden – nå tilgjengelig for alle kunder. Systemet integreres direkte med kundenes finansielle data og er en del av SAPs bærekraftsportefølje. SAP Green Ledger kobler karbondioksidutslipp til spesifikke økonomiske aktiviteter og transaksjoner fanget opp av SAPs forretningssystem.
Hvordan NORDs løsninger styrer bevegelser på en intelligent måte
Fra motor til vekselretter: NORD leverer individuelle drivløsninger fra én og samme leverandør. Drivelektronikk fra NORD DRIVESYSTEMS er nøkkelen til enhver frekvensomformerapplikasjon. Med sine NORDAC-frekvensomformere demonstrerer systemleverandøren sin løsningsekspertise også på feltene, der bevegelser må styres på en intelligent måte. Disse finnes i ulike applikasjoner, som også har innflytelse på dagliglivet.
FANUC NORDIC inngår partnerskap med Johan Nordström Verktøysmaskiner AB / AS
FANUC Nordic har gleden av å kunngjøre samarbeidet med Johan Nordstrøm Verktøymaskiner AB/AS (JN Maskiner) når de overtar som forhandler av ROBOCUT- og ROBODRILL- i Sverige og Norge, med start 1. januar 2025. Denne nye alliansen kommer ettersom Star Servus trekker seg etter år med vellykkede bidrag til FANUC`s EDM-virksomhet i Sverige og legger også til FANUC ROBODRILL porteføljen.