
En god metode for å sikre at din bedrift er i samsvar med alle relevante lovkrav
Hvorfor og hvordan gjennomføre en samsvarsvurdering
Mange ledere i norske bedrifter synes det er vanskelig å ha oversikt over alle lover og forskrifter innenfor HMS-lovgivningen. En slik oversikt skal sikre at bedriften oppfyller HMS-internkontrollforskriften sitt krav om at virksomhetens aktiviteter skal planlegges, utføres i vedlikeholdes i samsvar med HMS-lovgivningen.
HMS-internkontrollforskriften har også et krav om at virksomheten skal kartlegge særlig viktige krav. Kiwa kan hjelpe din bedrift med å kartlegge de særlig viktige kravene og bistå med samsvarsevaluering. Les mer om Kiwa regelhjelp her.
Hvorfor gjennomføre en samsvarsvurdering?
HMS-internkontrollforskriften stiller ikke krav om gjennomføring av samsvarsvurdering, men det er en god metode for å sikre at din bedrift er i samsvar med alle relevante lovkrav i HMS-lovgivningen. Når arbeidet i bedriften planlegges og organiseres i samsvar med lovkravene sikrer det et fullt forsvarlig arbeidsmiljø, en bærekraftig virksomhet, forebygging av ulykker og skader både på mennesker, miljø og brukere av bedriftens produkter og tjenester, samt et godt omdømme.
De internasjonale standardene for ledelsessystem for miljø, ISO 14001 og arbeidsmiljø, ISO 45001 stiller krav om samsvarsevaluering. For å oppfylle kravene i standardene må bedriften bestemme sine samsvarsforpliktelser. Dette gjelder både lovkrav og andre krav fra bedriftens interessenter. Når samsvarsforpliktelsene er identifisert kan bedriften gjennomføre samsvarsevalueringen.
Hvordan gjennomføres en samsvarsvurdering?
Kiwa utarbeider en oversikt over aktuelle lover og forskrifter basert på bedriftens prosesser og aktiviteter samt bransjetilhørighet (næringskode). Deretter identifiseres særlig viktige krav.
I samarbeid med nøkkelpersoner i bedriften gjennomføres samsvarsevalueringen i 3 trinn:
Sikre at alle relevante krav er identifisert i forhold til bedriftens kontekst, bransje, prosesser og aktiviteter
Synliggjøre hvordan kravene blir ivaretatt ved å identifisere alle HMS-aktiviteter og HMS-rutiner som er etablert i bedriften, og hvilke resultater av disse som viser at bedriften er i samsvar med kravene
Dokumentere resultatet av samsvarsvurderingen
I forbindelse med dette arbeidet kan det bli avdekket krav som bedriften ikke er i samsvar med. Dette danner grunnlag for et forbedringsarbeid for å sikre at bedriften utøver aktiviteter i samsvar med kravene.
Samsvarsvurderinger må gjennomføres regelmessig for å sikre at bedriften til enhver tid oppfyller de aktuelle kravene. Dette innebærer at bedriften må etablere rutiner for å holde seg oppdatert på endringer, og også eventuelt nye lover og forskrifter. Deretter må bedriften vurdere hvilke konsekvenser de nye kravene får. Videre må dere beslutte hva som må gjøres for å sikre at bedriften er i samsvar med de nye kravene. Dette kan innebære opplæring, endringer i eksisterende praksis og rutiner, og å avklare fremtidige ressursbehov.
Eksempel på en samsvarsvurdering
Lov og forskrift |
Særlig viktige krav |
Ivaretakelse |
Forskrift om utforming og innretning av arbeidsplasser og arbeidslokaler (arbeidsplassforskriften) Sist endret: 01.07.2020 |
Kapittel 2. Krav til arbeidsplasser og arbeidslokaler. |
Vernerunde. |
Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning |
Kapittel 2. Medvirkning. |
Arenaer for medvirkning og samarbeid. |
Nytte av samsvarsvurdering
En samsvarsvurdering er en god metode for å sikre at bedriften til enhver tid har kontroll på særlig viktige lovkrav som bedriften må oppfylle, og for å dokumentere at virksomheten utøves i tråd med disse kraven.
Samsvarsevalueringen dokumenterer på en oversiktlig måte hvilke krav som gjelder og hvordan disse er oppfylt, og hvordan bedriften dokumenterer dette.
En samsvarsvurdering skaper tillitt hos kunder og myndigheter, og hjelper alle lederne i bedriften med å sikre at HMS-lovgivningen overholdes. Den bidrar også til at verneombud og øvrige ansatte kan være trygge på at arbeidet organiseres, planlegges og utføres i samsvar med HMS-regelverket.
Grangex og SKF inngår intensjonsavtale om bærekraftig gruvedrift
Grangex og SKF Group har undertegnet en intensjonsavtale (LOI, Letter of intent) om et partnerskap som forener Grangex' arbeid innen bærekraftig gruvedrift med SKFs tekniske ekspertise og innovative bærekraftige lagerløsninger. Grangex har som ambisjon å bli verdens første fossilfrie produsent av høykvalitets jernmalmkonsentrat for den grønne stålindustrien.
Reell økonomisk verdi av CO2-utslipp - et must for virksomheters klimarapportering
SAP Green Ledger er her – det mest omfattende karbonregnskapssystemet i verden – nå tilgjengelig for alle kunder. Systemet integreres direkte med kundenes finansielle data og er en del av SAPs bærekraftsportefølje. SAP Green Ledger kobler karbondioksidutslipp til spesifikke økonomiske aktiviteter og transaksjoner fanget opp av SAPs forretningssystem.
Hvordan NORDs løsninger styrer bevegelser på en intelligent måte
Fra motor til vekselretter: NORD leverer individuelle drivløsninger fra én og samme leverandør. Drivelektronikk fra NORD DRIVESYSTEMS er nøkkelen til enhver frekvensomformerapplikasjon. Med sine NORDAC-frekvensomformere demonstrerer systemleverandøren sin løsningsekspertise også på feltene, der bevegelser må styres på en intelligent måte. Disse finnes i ulike applikasjoner, som også har innflytelse på dagliglivet.
FANUC NORDIC inngår partnerskap med Johan Nordström Verktøysmaskiner AB / AS
FANUC Nordic har gleden av å kunngjøre samarbeidet med Johan Nordstrøm Verktøymaskiner AB/AS (JN Maskiner) når de overtar som forhandler av ROBOCUT- og ROBODRILL- i Sverige og Norge, med start 1. januar 2025. Denne nye alliansen kommer ettersom Star Servus trekker seg etter år med vellykkede bidrag til FANUC`s EDM-virksomhet i Sverige og legger også til FANUC ROBODRILL porteføljen.