
Forbrukerne legger større vekt på innenlands produksjon
Lokale råvarer og resirkulering gjør at Tine oppleves som Norges mest bærekraftige merkevare
Europas største merkevarestudie på bærekraft, Sustainable Brand Index, lanserte i dag den offisielle listen over hvilke merkevarer som oppfattes å være mest bærekraftige i Norge. I år er det meieriproduktleverandøren Tine som topper listen, noe som blant annet skyldes deres bidrag til kortreist mat og resirkulering.
– Pandemien har ført til at forbrukerne legger større vekt på innenlands produksjon og lokale råvarer, noe som har vært til nytte for Tine. I tillegg, er Tine kjent for sitt arbeid med emballasjeproblemet og dyrevelferd. Til sammen gjør dette at forbrukerne mener Tine er det mest bærekraftige merket i Norge i 2021, sier Johanna Ekman, Country Manager Norge i Sustainable Brand Index.
Hvert år måles 1400 merkevarer i 34 bransjer gjennom forbrukerundersøkelser, og resultatet er en rapport med rangering av merkevarer og innsikt om markedet, industrier og forbrukere i et bærekraftsperspektiv.
Det er de samme tre merkevarene som troner på pallplass i år som i fjor, men første- og tredjeplassen bytter plass. Fjorårets vinner, Kiwi, rykker ned til en tredjeplass, og IKEA beholder sin plass som den merkevaren forbrukerne oppfatter som nest mest bærekraftig.
Erik Elvingsson Hedén, som er grunnlegger og administrerende direktør i Sustainable Brand Index, påpeker at årets undersøkelse viser at resirkulering og gjenbruk er viktig for nordmenn når det handler om bærekraft.
– Flere nordmenn enn noensinne oppfatter merkevarer som bærekraftige, og her scorer vi høyere enn både svenskene og danskene, sier han.
De som kommer dårligst ut i undersøkelsen er Santander Consumer Bank, etterfulgt av Bik Bok og Uber.
Eidsiva Energi er årets klatrer og rykker 87 plasser opp fra 176. plass til 89. plass, og Boots apotek og Toyota rykker opp henholdsvis 64 og 60 plasser. Hurtigruten faller mest, og rykker hele 93 plasser ned til en 107. plass, mens KappAhl og Nestlé faller 88 plasser.
Faktaboks (funn fra studien)
- I år er flere positive til merkevarer med et bærekraftperspektiv enn i fjor. Det er en klar økning i direkte positive oppfatninger av merkevarer, men en viktig faktor her er bedrifters håndtering av pandemien.
- Resirkulering og gjenbruk av materialer blir oppgitt som det viktigste en bedrift generelt bør gjøre for å være mer bærekraftig.
- Sammenlignet med i fjor er folk mindre positive til bærekraftskommunikasjon fra bedrifter. Hovedgrunnen forbrukerne oppgir er knyttet til forvirring rundt hva merkevarer kommuniserer og om det er troverdig.
- Det er et voksende skille mellom befolkningen som er veldig positiv eller veldig negativ til bærekraftskommunikasjon.
- Dokumentarer og nyhetsdekning er foretrukne kilder til informasjon om bærekraft.
- Til tross for at mange trodde at pandemien kom til å ta oppmerksomheten bort fra bærekraftsspørsmål, har pandemien ført til at flere er opptatt av bærekraft som en konsekvens av den.
- En tredel av de spurte mener at bærekraft er mer viktig nå enn før, og det er tydelig at pandemien har vist forbrukere at vår levemåte i dag verken er bærekraftig eller ønskelig i det lange løp.
Om Sustainable Brand Index™
Sustainable Brand Index™ er Europas største uavhengige merkevarestudie med fokus på bærekraft. Studien måler og analyserer hvordan bærekraft påvirker merkevarebygging, kommunikasjon og forretningsutvikling. Totalt er studien utført blant 60.000 forbrukere og analyserer over 1400 merkevarer fordelt på 34 bransjer og 8 land. Studien ble grunnlagt i 2011 i Sverige og lansert i Norge i 2013. Grunnleggerne av SBI er det privateide innsiktsbyrået SB Insight som opererer i Norden, Nederland og Baltikum.
Topp 10 Sustainable Brand Index 2021
1. Tine
2. IKEA
3. Kiwi
4. Finn.no
5. Stormberg
6. Posten
7. Coop
8. Q-Meieriene
9. Vipps
10. Bama
Se hele rangeringen her: www.sb-index.com/norway
Grangex og SKF inngår intensjonsavtale om bærekraftig gruvedrift
Grangex og SKF Group har undertegnet en intensjonsavtale (LOI, Letter of intent) om et partnerskap som forener Grangex' arbeid innen bærekraftig gruvedrift med SKFs tekniske ekspertise og innovative bærekraftige lagerløsninger. Grangex har som ambisjon å bli verdens første fossilfrie produsent av høykvalitets jernmalmkonsentrat for den grønne stålindustrien.
Reell økonomisk verdi av CO2-utslipp - et must for virksomheters klimarapportering
SAP Green Ledger er her – det mest omfattende karbonregnskapssystemet i verden – nå tilgjengelig for alle kunder. Systemet integreres direkte med kundenes finansielle data og er en del av SAPs bærekraftsportefølje. SAP Green Ledger kobler karbondioksidutslipp til spesifikke økonomiske aktiviteter og transaksjoner fanget opp av SAPs forretningssystem.
Hvordan NORDs løsninger styrer bevegelser på en intelligent måte
Fra motor til vekselretter: NORD leverer individuelle drivløsninger fra én og samme leverandør. Drivelektronikk fra NORD DRIVESYSTEMS er nøkkelen til enhver frekvensomformerapplikasjon. Med sine NORDAC-frekvensomformere demonstrerer systemleverandøren sin løsningsekspertise også på feltene, der bevegelser må styres på en intelligent måte. Disse finnes i ulike applikasjoner, som også har innflytelse på dagliglivet.
FANUC NORDIC inngår partnerskap med Johan Nordström Verktøysmaskiner AB / AS
FANUC Nordic har gleden av å kunngjøre samarbeidet med Johan Nordstrøm Verktøymaskiner AB/AS (JN Maskiner) når de overtar som forhandler av ROBOCUT- og ROBODRILL- i Sverige og Norge, med start 1. januar 2025. Denne nye alliansen kommer ettersom Star Servus trekker seg etter år med vellykkede bidrag til FANUC`s EDM-virksomhet i Sverige og legger også til FANUC ROBODRILL porteføljen.