Tine crop

Forbrukerne legger større vekt på innenlands produksjon

Lokale råvarer og resirkulering gjør at Tine oppleves som Norges mest bærekraftige merkevare

Europas største merkevarestudie på bærekraft, Sustainable Brand Index, lanserte i dag den offisielle listen over hvilke merkevarer som oppfattes å være mest bærekraftige i Norge.  I år er det meieriproduktleverandøren Tine som topper listen, noe som blant annet skyldes deres bidrag til kortreist mat og resirkulering.

– Pandemien har ført til at forbrukerne legger større vekt på innenlands produksjon og lokale råvarer, noe som har vært til nytte for Tine. I tillegg, er Tine kjent for sitt arbeid med emballasjeproblemet og dyrevelferd. Til sammen gjør dette at forbrukerne mener Tine er det mest bærekraftige merket i Norge i 2021, sier Johanna Ekman, Country Manager Norge i Sustainable Brand Index. 

Hvert år måles 1400 merkevarer i 34 bransjer gjennom forbrukerundersøkelser, og resultatet er en rapport med rangering av merkevarer og innsikt om markedet, industrier og forbrukere i et bærekraftsperspektiv.  
 
Det er de samme tre merkevarene som troner på pallplass i år som i fjor, men første- og tredjeplassen bytter plass. Fjorårets vinner, Kiwi, rykker ned til en tredjeplass, og IKEA beholder sin plass som den merkevaren forbrukerne oppfatter som nest mest bærekraftig.  

Erik Elvingsson Hedén, som er grunnlegger og administrerende direktør i Sustainable Brand Index, påpeker at årets undersøkelse viser at resirkulering og gjenbruk er viktig for nordmenn når det handler om bærekraft.

– Flere nordmenn enn noensinne oppfatter merkevarer som bærekraftige, og her scorer vi høyere enn både svenskene og danskene, sier han.
 
De som kommer dårligst ut i undersøkelsen er Santander Consumer Bank, etterfulgt av Bik Bok og Uber.  
 
Eidsiva Energi er årets klatrer og rykker 87 plasser opp fra 176. plass til 89. plass, og Boots apotek og Toyota rykker opp henholdsvis 64 og 60 plasser. Hurtigruten faller mest, og rykker hele 93 plasser ned til en 107. plass, mens KappAhl og Nestlé faller 88 plasser.  

Faktaboks (funn fra studien) 

  • I år er flere positive til merkevarer med et bærekraftperspektiv enn i fjor. Det er en klar økning i direkte positive oppfatninger av merkevarer, men en viktig faktor her er bedrifters håndtering av pandemien.
  • Resirkulering og gjenbruk av materialer blir oppgitt som det viktigste en bedrift generelt bør gjøre for å være mer bærekraftig.
  • Sammenlignet med i fjor er folk mindre positive til bærekraftskommunikasjon fra bedrifter. Hovedgrunnen forbrukerne oppgir er knyttet til forvirring rundt hva merkevarer kommuniserer og om det er troverdig.
  • Det er et voksende skille mellom befolkningen som er veldig positiv eller veldig negativ til bærekraftskommunikasjon.
  • Dokumentarer og nyhetsdekning er foretrukne kilder til informasjon om bærekraft. 
  • Til tross for at mange trodde at pandemien kom til å ta oppmerksomheten bort fra bærekraftsspørsmål, har pandemien ført til at flere er opptatt av bærekraft som en konsekvens av den.
  • En tredel av de spurte mener at bærekraft er mer viktig nå enn før, og det er tydelig at pandemien har vist forbrukere at vår levemåte i dag verken er bærekraftig eller ønskelig i det lange løp.  

Om Sustainable Brand Index™ 
Sustainable Brand Index™ er Europas største uavhengige merkevarestudie med fokus på bærekraft. Studien måler og analyserer hvordan bærekraft påvirker merkevarebygging, kommunikasjon og forretningsutvikling. Totalt er studien utført blant 60.000 forbrukere og analyserer over 1400 merkevarer fordelt på 34 bransjer og 8 land. Studien ble grunnlagt i 2011 i Sverige og lansert i Norge i 2013. Grunnleggerne av SBI er det privateide innsiktsbyrået SB Insight som opererer i Norden, Nederland og Baltikum. 

Topp 10 Sustainable Brand Index 2021
1. Tine
2. IKEA
3. Kiwi
4. Finn.no
5. Stormberg
6. Posten
7. Coop
8. Q-Meieriene
9. Vipps
10. Bama

Se hele rangeringen her: www.sb-index.com/norway

NORD-Cazaux-Rotorflex-Drehkolbenpumpe-crop

Driv teknologi for desentraliserte frittstående applikasjoner

Omformeren sikrer jevn start og stopp av motoren

NORD DRIVESYSTEMS leverer også applikasjonsoptimaliserte drivsystemer for kompakte mobile maskinsystemer som pumper eller vifter opp til 22 kW. For drift med variabel hastighet på slike maskiner som ofte bare har en eller noen få drivakser, kan NORDAC FLEX SK 200E frekvensomformeren monteres direkte på motoren eller i nærheten av motoren på maskinen.

Les mer
1157956591

SAP Carbon Footprint Management hjelper bedrifter med omstilling til økt bærekraft

Datadrevne tilnærming gjør det mulig for bedrifter å arbeide med bærekraft

SAP har lansert SAP Product Footprint Management, en ny skybasert løsning for selskaper som kan beregne CO2-avtrykket til produkter i hele verdikjeden. Løsningen tar hensyn til hele produktets livssyklus, hjelper bedrifter med å rapportere miljøpåvirkningen av produktene sine til regulerende myndigheter og resulterer i at produktene blir mer bærekraftige.

Les mer
Tools Bore hull crop

Kunsten å bore i metall

Før du begynner på selve boringen er det viktig å sørge for sikkerheten

Boring av et perfekt hull starter med å velge ut riktig bor i forhold til materialet og bormetoden du skal bruke. TOOLS har et svært bredt utvalg av metallbor, og du vil garantert finne det som passer perfekt til hullet du skal bore.

Les mer
KUKA_Rob_KMP_600-S_diffDRive crop[1]

Sterk satsing på mobile plattformer

Plattformen er lett å tilpasse til resten av enhetene i systemet

Ny modell med flere nye, smarte løsninger i KUKAs sortiment. Med den nye autonome plattformen KMP 600 S-diffDrive fyller KUKA tomrommet i lastekapasitet (600 kilo) mellom de tidligere lanserte KMP 200 og KMP 1500 (200 henholdsvis 1500 kilo), i sitt utvalg av autonome kjøretøy.

Les mer