Fortum batteri crop

Vil også kunne redusere miljøpåvirkningen knyttet til elbiler betydelig

Nye nordiske eksporttillatelser forbedrer Fortums gjenvinning av elbilbatterier i Finland

Nå vil norske og svenske lithium-ion batterier bli gjenvunnet ved Fortum Recycling & Waste’s gjenvinningsanlegg i Finland. Elektrifisering av transportsektoren er helt nødvendig dersom vi skal redusere de globale klimautslippene. Når etterspørselen etter elbiler øker, øker også behovet for de viktige materialene elbilbatterier består av og behovet for å håndtere brukte batterier på en bærekraftig måte.

Ved å gjenvinne brukte elbilbatterier vil Fortum kunne ta bedre vare på de verdifulle materialene batteriene består av og slik sikre unødvendig bruk av ressurser.

Fortum Recycling & Waste tar nå et viktig skritt for å bli Europas beste aktør innen resirkulering av elbilbatterier. Enheten har nylig fått eksporttillatelser til å frakte batterier fra både Norge og Sverige til gjenvinningsanlegget vårt i Finland. Eksporten av lithium-ion-batterier fra Norge og Sverige starter senere denne måneden.

«De nye nordiske transporttillatelsene er nøkkelen til å nå Fortums mål om å bli Europas beste resirkuleringsanlegg for elbilbatterier. Ettersom elektrifiseringen av transportsektoren øker og flere i større grad velger elbil, vil Fortums løsning bli viktig de neste årene. Derfor jobber vi for at Fortum skal bli et gjenvinningspunkt for elbilbatterier i Europa og i verden for øvrig», sier Tero Holländer, leder for batterigjenvinning i Fortum.

Batteriene vil bli transportert til Finland, der materialene batteriene består av blir gjenvunnet slik at de kan benyttes om igjen i produksjon av nye batterier. Dette gjør det mulig for Fortum å bygge bro over mangelen på de essensielle råvarene elbilbatterier består av og elektrifiseringen av transportsektoren. Gjenvinning av elbilbatterier er en forutsetning for elektrifisering av transportsektoren.

På anlegget tilbyr Fortum tjenester for å håndtere brukte og ødelagte lithium-ion-batterier. Lithium-ion-batterier som har nådd slutten av sin levetid, klassifiseres som farlig avfall og krever spesiell ekspertise innen håndtering. Som ekspert på behandling av farlig avfall kan Fortum tilby selskaper gode tjenester for transport, håndtering, lagring og resirkulering av litium-ion-batterier, som oppfyller sikkerhetskravene fastsatt ved lov.

Fortum har kapasitet til å resirkulere omtrent 3000 tonn brukte batterier i året. Det tilsvarer omtrent 10 000 elbilbatterier. Selskapet har som mål å øke gjenvinningskapasiteten av batterier de neste årene.

«Gjenvinning av norske og svenske elbilbatterier vil også kunne redusere miljøpåvirkningen knyttet til elbiler betydelig - og samtidig gjøre det mulig for produsenter og bilprodusenter å øke produksjonen ved å bruke bærekraftige og gjenvunnede råmaterialer - og deres appell til bærekraftbevisste forbrukere», sier Holländer.Kombinasjonen av mekanisk og hydrometallurgisk resirkuleringsteknologi gjør det mulig å resirkulere 80 prosent av batteriets materialer. Ved å bruke Fortums banebrytende hydrometallurgiske prosess, er selskapet dessuten i stand til å gjenvinne opptil 95 prosent av de etterspurte metallene i et batteris kjerne. Fortum tester også ut gjenbruk av gamle elbilbatterier til nye formål, såkalt «second life»-løsninger, for eksempel gjenbruk av elbilbatterier til energilagring i kraftverk.

 

Alfa Laval crop

Ny pumpehåndbok fra Alfa Laval

Alfa Laval har nettopp publisert en helt ny utgave av selskapets anerkjente pumpehåndbok. Håndboken på 375 sider er gratis og inneholder vitenskapelig informasjon om grunnleggende pumpefunksjonalitet og grundige retningslinjer for dimensjonering og valg av riktig pumpetype for optimal virkningsgrad. 

OO Logistikksenter Ålesund crop

Otto Olsen AS styrker sin markedsposisjon gjennom overtakelse av Parker Hannifin logistikksenter i Ålesund

Otto Olsen AS, en ledende leverandør innen tekniske løsninger og produkter i Norge, kunngjør med glede overtakelsen av Parker Hannifin logistikksenter i Ålesund. Denne overtagelsen vil ytterligere styrke Otto Olsen AS sin tilstedeværelse i det norske markedet. Transaksjonen forventes å bli avsluttet 30. april 2024.

Bygger verdens grønneste sinkverk

Bygger verdens grønneste sinkverk

I industribygda Odda er Fastlands-Norges største industriprosjekt, med en samlet investeringsramme på 850 millioner euro, nå i ferd med å realiseres. – Boliden har lagt 850 millioner Euro på bordet og bygger nå verdens grønneste sinkverk i Odda.

MDV 01 2024 kolasj crop

Min Drift & Vedlikehold 01 2024 er publisert

Redaksjonen får tilsendt en mengde nyheter innen alle fagfelt, hvor KI er hovedtema. Vedlikeholdsfeltet er intet unntak. I noen utstrekning blir vedlikeholdsarbeidet endret når KI blir en del av det daglige arbeidet. For det første vil man få mer data som grunnlag for å ta beslutninger. Det viktige i denne sammenheng er å ha god kvalitet på dataene.