Kone service crop

Kombinere den kunstige intelligensen Salesforce Einstein med IBM Watson IoT

Revolusjonerer vedlikehold av heiser for en milliard mennesker

Hver dag kjører over en milliard mennesker heiser og rulletrapper fra Kone. Nå bruker de Salesforce for å drive proaktivt vedlikehold til 450.000 kunder verden rundt.

Kones nye strategi er å kombinere den kunstige intelligensen Salesforce Einstein med IBM Watson IoT til å drastisk forenkle arbeidet til Kones mange serviceteknikere. Den globale organisasjonen har nå over 55.000 ansatte, hvorav halvparten av dem jobber ute i felten.

Med Salesforce kan vi nå gjøre våre tjenester i felten mer proaktive. Dette forbedrer både sikkerhet og forutsigbarheten til utstyret vårt. Da får vi bedre forståelse for kundenes behov, sier Michael Williams, leder for Service field solutions i Kone Service Business.

Med Einstein Image Recognition får reparatørene nå mulighet til enkelt identifisere deler og komponenter, sjekke lagerstatus og samtidig avklare neste steg for reparasjonen, alt via ett felles system fra Salesforce. Kone jobber målrettet med flere innovative steg fremover for å nå ut i nye områder. Ved å kombinere data fra service ute i felten, med salgsdata fra kundene, vil Kone oppnå en 360 graders oversikt over sine brukere.

Det er utrolig spennende. Dette er grunnen til at vi for noen få år siden bestemte oss for å omstille servicetilbudet fullstendig og vise at det er en klar fordel ved å velge oss. Vi ser nå at med en dyp innsikt i kundenes behov, hentet inn med teknologier som Watson og Einstein, at vi yter service som møter behovene til kundene på en måte som aldri før har vært mulig, sier Henrik Ehrnrooth, CEO i Kone.

Samlet sett vokser befolkningen i urbane områder globalt med 200.000 mennesker hver dag. Kone er representert i over 60 land, inkludert Norge og har samlet sett utplassert 1,2 millioner heiser og rulletrapper. I fjor omsatte selskapet globalt for 8,9 milliarder Euro.

Salesforce har helt klart vært en av våre viktigste partnere teknologipartnere. Når vi ser på deres informasjonsplattform er det helt klart noe som har hjulpet Kones vekst enormt, sier Ehrnrooth.

Les mer om hvordan Kone bruker Salesforce til omfattende modernisering av selskapet: https://www.salesforce.com/customer-success-stories/kone/

Kone benytter følgende løsninger fra Salesforce:

  • Sales Cloud
  • Service Cloud
  • The Lightning Platform
OO Logistikksenter Ålesund crop

Otto Olsen AS styrker sin markedsposisjon gjennom overtakelse av Parker Hannifin logistikksenter i Ålesund

Otto Olsen AS, en ledende leverandør innen tekniske løsninger og produkter i Norge, kunngjør med glede overtakelsen av Parker Hannifin logistikksenter i Ålesund. Denne overtagelsen vil ytterligere styrke Otto Olsen AS sin tilstedeværelse i det norske markedet. Transaksjonen forventes å bli avsluttet 30. april 2024.

GH_mvest crop

Havlandet Havbruk AS signerer avtale med EG Maintenance for effektiv administrasjon av vedlikeholdet

Havlandet Havbruk AS ønsker å effektivisere vedlikeholdsarbeidet og har valgt å utvide samarbeidet med EG ved å ta i bruk EG Maintenance. Implementering av EG Maintenance hos Havlandet vil bidra til en effektiv og strømlinjeformet driftsforvaltning for selskapets enheter. Derfor har Havlandet Havbruk og EG Maintenance nå signert en avtale for implementering av EG Maintenance-systemet. 

elkem-thamshavn-plant crop

Vi skal bli bedre enn World Class

Elkem er på World Class nivå i det meste de gjør. Divisjonen Silicon Products, hvor Fahad Rehman er vedlikeholdsdirektør, har mange kompetente og lojale medarbeidere. – Vi tok et meget kritisk blikk på oss selv, sa Rehman til Min Drift & Vedlikehold. Konklusjonen var at vi kunne bli bedre innen vedlikehold. Blant annet ved å ta godt vare på de ansatte og å sette klare mål. 

MDV 01 2024 kolasj crop

Min Drift & Vedlikehold 01 2024 er publisert

Redaksjonen får tilsendt en mengde nyheter innen alle fagfelt, hvor KI er hovedtema. Vedlikeholdsfeltet er intet unntak. I noen utstrekning blir vedlikeholdsarbeidet endret når KI blir en del av det daglige arbeidet. For det første vil man få mer data som grunnlag for å ta beslutninger. Det viktige i denne sammenheng er å ha god kvalitet på dataene.