null

Elbilproduksjonen gjør at OEMene må begynne å håndtere flere tunge komponenter

Smart og sterk robotserie reduserer karbonavtrykket

KR FORTEC ultra-serien er en nyhet i KUKAs sortiment i år. Det handler om roboter med doble leddarmer, som kan takle høye vekter uten å bli tunge selv. – Den lave egenvekten gjør at de trekker mindre energi, noe som er en fordel både økonomisk og i et bærekraftsperspektiv, sier Micael Amandusson, channel manager i KUKA Nordic.

Designet – kalt «double up» – gjør det mulig å øke løftekapasiteten i forhold til robotens egenvekt, samtidig som stivheten og nøyaktigheten er svært høy.

For å klare de samme vektene som KR FORTEC ultraserie KR 800 – som løfter opptil 800 kilo – har det tidligere vært nødvendig å rykke opp en klasse når det gjelder nyttelast. Men å gå opp en klasse betyr ikke bare at robotene blir tyngre og trekker mer energi, de koster også mer både i innkjøp og vedlikehold.

En annen fordel fra et bærekraftsperspektiv er at det brukes mindre materiale i produksjonen av robotene med det nye, lettere designet. Dette bidrar i seg selv til økt ressursforvaltning og redusert karbonavtrykk.

– Kjøretøyindustrien med sin kommende batteriproduksjon er en av bransjene som har etterlyst denne typen sterke, men relativt lette roboter, sier Micael Amandusson.

Bakgrunnen er at elbilproduksjonen gjør at OEM-ene har måttet begynne å håndtere flere tunge komponenter enn tidligere, for eksempel de kraftige batteriene. Bilindustrien er også en bransje som er mer i fokus enn andre når det gjelder å redusere klimapåvirkningen.

KUKA FORTEC ultra-serien kommer i flere varianter, med KR 800 som den kraftigste. KR 480 løfter litt mindre vekt, men har på den annen side en rekkevidde på opptil 3,7 meter. I tillegg kommer KR 640 og KR 560 – roboter med forlenget akse 3 og høye treghetsmomenter som spesialitet.

Robotene i serien trenger kun tre former for vedlikehold: oljeskift, visuell inspeksjon og smøring av kabelsettet og lagrene til balanseringssystemet.

Reservedelskostnadene er også lave. Mean time before failure for serien er 400 000 timer, men skulle det likevel skje noe, er tilgjengeligheten av reservedeler meget god. KUKA har investert i å bruke så mye som mulig de samme delene i støpegods, motorer og gir til de ulike robotene i serien.

– Generelt sett får man en veldig god beregning angående total eierkostnad (TCO), disse robotene er best i sine klasser sett fra det synspunktet, sier Micael Amandusson.

Roar Søvik crop

Innomotics – Lansering av en ny ledende motor og store drifter selskap

Et nytt, ledende selskap for motorer og store drivenheter skal hete Innomotics. Under dette navnet kombinerer Siemens sine forretningsaktiviteter innen lav- til høyspenningsmotorer, girmotorer, mellomspenningsomformere og motorspindler.

Les mer
SAP SAPPHIRE 2023, Orlando, USA

SAP introduserer nye AI-funksjoner på SAP Sapphire 2023

Inkluderer nå nye AI-baserte funksjoner

I forbindelse med konferansen SAP Sapphire 2023 i Orlando, Florida har SAP presentert en rekke AI-relaterte nyheter og samarbeid. SAP Business AI kan tas i bruk i hele organisasjonen, og kan eksempelvis brukes til å skape personaliserte kundeinteraksjoner, forbedre innkjøp, utvikle talenter og håndtere usikkerheter.

Les mer
Smartest 2023 crop

Glencore Nikkelverk kåret til Norges smarteste industribedrift 2022

I tøff konkurranse med en rekke norske industrieventyr, er Kristiansand-bedriften Glencore Nikkelverk kåret til Norges smarteste industribedrift 2022. Statssekretær Elisabeth Sæther overrakk prisen under «Industrikonferansen 2023» som ble arrangert av Norsk Industri i Oslo, 9. mai.

Les mer
Næringssted crop

Norge som næringssted

Norge vist seg å være en pålitelig partner for Tyskland, sier Michael Kern

Norsk-Tysk Handelskammer har nylig gjennomført den årlige konjunkturundersøkelsen blant medlemmer og kontakter innen norsk og tysk næringsliv. Sammenlignet med fjorårets undersøkelse vurderer selskapene dagens situasjon som positiv, men ser mye mer kritisk på utviklingen de neste tolv månedene enn i fjor. 

Les mer