Vedlikeholdsfritt med tannremdrift
Tannremmer brukes til kraftoverføring i alt fra små hjemmeprintere til store industrianlegg. Den høye elastisiteten til korden gir meget god dimensjonsstabilitet under belastning, noe som gir pålitelig kraftoverføring og presis posisjonering. I et slitebestandig PU-materiale er tannremmene i prinsippet vedlikeholdsfrie.
– Men det er avhengig av at det er generelt godt renhold på stedet. Da slipper du å rengjøre tannremmene, og de skal heller ikke smøres, sier produktsjef Johan Beisland i Otto Olsen AS.
Av Eirik Iveland
Otto Olsen AS er Norges største leverandør av tetninger, pakninger og industrigummi. Et viktig produkt er tannremmer i PU (polyuretan) med senterkord i stål eller kevlar (aramid-fiber). PU tannremmer påvirkes i mindre grad av kjemikalier, fett og petroliumsprodukter.
– Gummitannremmer tåler generelt høyere temperaturer, mens PU-tannremmer genererer lite støv og er mer slitesterke. For optimal drift må spennet være riktig beregnet og tannremmene riktig installert, sier Beisland.
Tilpasning med PU
Bruk av remmer for å overføre kraft fra en aksling til en annen, ofte med større utveksling, har vært bruk i industrien i flere hundre år. Det ble brukt flate remmer, i første omgang i lær, og man måtte spenne hardt for å få tilstrekkelig friksjon. På 1900-tallet kom V-remmer i vulkanisert og armert gummi kom.
– Da tannremmen ble oppfunnet, først i gummi, fikk man en positiv drift i stedet for friksjonsdrift. Disse remmene hadde mindre friksjon, noe som ga mindre varmeutvikling og slitasje. Men den store fordelen var at man nå kunne bruke remmer til synkronisering, sier Beisland.
Senere kom tannremmer i PU, en termoplast som kan støpes i ønsket form. Polyuretaner er en gruppe stoffer som brukes til å fremstille skumplast, gummi, lakk og lim. PU kommer i mange varianter og har en rekke bruksområder.
– Produksjon av PU-tannremmer er mindre omfattende og mer fleksibel enn vulkanisering av gummiremmer, forteller Beisland.
– Når vi bruker PU kan vi i mye større grad tilpasse profil og lengde på remmen etter kundens behov. Det er en stor fordel at de kan få den profilen og lengden som passer akkurat til deres produksjon, uten at de trenger å lage sin egne støpeform.
Presist og pålitelig
Tannremmer brukes for det meste til kraftoverføring i en rekke applikasjoner. For lange, lineære drifter er tannremmer i PU svært godt egnet.
– Med tannrem i PU får du en lineær bevegelse med mulighet for høy hastighet og høy presisjon, viktige faktorer i en verden hvor effektivisering er stadig mer vesentlig, sier Beisland.
PU-materialet til tannremmer kan variere mye. Det kan ha ulik hardhet, forskjellig toleranse og andre parametere. Profilen og formen på tennene varierer også, det er en utvikling for å tilpasse ulike behov.
– Lavere lydnivå, lengre levetid og mer kompakte drifter er gjerne de viktigste pådriverne til utvikling av nye profiler og remtyper, sier Beisland.
– Vi kan i eget verksted tilpasse tannremskivene til det behovet som er ønskelig. I tillegg til et stort utvalg av standardskiver, produserer vi etter tegning eller annen spesifikasjon slik at hjulene er perfekt tilpasset jobben de skal gjøre.
Belegget endrer egenskapene
Firmaet har et stort utvalg av materialer som kan belegges på ryggsiden av remmene. Remmene kan også belegges på tannsiden (PAZ) for redusert slitasje og lavere lydnivå.
– Når tannremmene brukes til ulike transportformål eller fremtrekk, benyttes ulike belegg til å endre egenskapene til tannremmene. Som oftest for å endre friksjon mot produkter eller øke slitestyrken, sier Beisland.
Belegg kan være PU, PVC, silikon, gummi eller lær. PU og PVC er slitesterkt, mens silikon tåler kjemikalier og høye temperaturer.
Tannremmene kan komme med medbringere som enten skrus, sveises eller limes på. For eksempel når to remmer skal transporter en lang list.
– Remmene går synkront, men de får hjelp av medbringerne til å holde emnet i samme posisjon, sier Beisland.
Noen begrensninger er det med tannremmer, blant annet når du trenger mer kraft og det er mye støv eller fremmedlegemer.
– For røffere miljø er kjededrift et bedre alternativ, kjeder tåler mere kraft på samme bredde. Tidligere kom motorsykler nesten utelukkende med kjededrift, i dag brukere flere produsenter tannrem, sier Beisland.
Riktig forspenning for optimal drift
Kunden må finne ut av behovet. En dobbelt så bred tannrem er dyrere, uten at effekten nødvendigvis blir bedre. Og det blir mer støy. Det er viktig å beregne nøyaktig hvilken remstørrelse og bredde man trenger.
– For å få en optimal og problemfri remdrift, er det viktig å beregne krefter og hvilken fortstramming tannremmene skal ha, sier Beisland.
– En ny maskin kommer med en ferdig oppspente tannremmer. Når man skal skifte tannrem, kan kunden gjøre dette selv. Da bør følge maskinprodusentens veiledning, eller kontakte en remleverandør. For å få strammet remmene riktig, finnes enkle remspenningsmålere, en frekvensmåler. Med den finner du ut hvilken kraft du har strammet med, forteller han.
Selv om tannremmene er vedlikeholdsfrie, mener Beisland at man må følge med på at alt som det skal – og gjerne lage en inspeksjonsplan.
– Hvis det ikke låter det som det skal, det er unormal varmeutvikling eller andre uventede forandringer, er det indikatorer på at noe er feil. Da bør man søke etter årsak til feilen og gjøre nødvendige utbedringer for å oppnå videre sikker drift.
Et hardt miljø med urenheter og fremmedlegemer eller store temperaturvekslinger kan føre til større slitasje og eventuelle feil. Og tenner kan slites av.
– Om en rem ryker eller har unormal slitasje, kan vi undersøke skadene og sannsynliggjøre årsaker og komme med anbefalinger til tiltak i samarbeid med kunden, slik at feilen ikke gjentar seg, sier Beisland.
FANUC NORDIC inngår partnerskap med Johan Nordström Verktøysmaskiner AB / AS
FANUC Nordic har gleden av å kunngjøre samarbeidet med Johan Nordstrøm Verktøymaskiner AB/AS (JN Maskiner) når de overtar som forhandler av ROBOCUT- og ROBODRILL- i Sverige og Norge, med start 1. januar 2025. Denne nye alliansen kommer ettersom Star Servus trekker seg etter år med vellykkede bidrag til FANUC`s EDM-virksomhet i Sverige og legger også til FANUC ROBODRILL porteføljen.
Heidelberg Materials mekanisk ferdigstilt med byggingen av karbonfangstprosjektet Brevik CCS
1.desember nådde Heidelberg Materials den siste store milepælen som innebærer at karbonfangstanlegget er ferdig bygget. Nå gjenstår det en fase med testing før anlegget er ventes åpnes i 2025. General Manager i Heidelberg Materials Northern Europe, Giv K. Brantenberg er fornøyd med progresjonen så langt, og stolt av prosjektet.
Schaeffler iverksetter tiltak mot piratkopiering: forfalskede rullelagre destruert i Norge
Schaeffler gjennomfører regelmessig og konsekvent tiltak mot forfalskede produkter. Selskapet har destruert et stort antall forfalskninger de siste årene. Nylig ble det oppdaget et tilfelle i Norge, der 30 store lagre med en total vekt på over to tonn og en verdi på over € 100 000 ble beslaglagt og destruert. Operasjonen fant sted i den sørlige delen av Norge, der lagrene ble komprimert og smeltet i et stålverk. Dermed kunne stålet gå tilbake i sirkulasjon.
Utvikler bedre dronekontroll – får innovasjonsstøtte
De vil gjøre det enklere å styre droner over og under vann. Nå får Kongsberg Discovery støtte fra DOGA for å bruke designmetodikk til å tenke nytt om ubemannede droner. Designmetodikk er i vinden, og DOGA oversvømmes av søknader fra virksomheter som ønsker støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Blant søkerne som slapp gjennom nåløyet i år finner vi Kongsberg Discovery.