Kleven Verft crop

Foto Per Eide

Eksportstrategien: Høye ambisjoner, tom verktøykasse

Når næringsminister Jan Christan Vestre 2.mai presenterte sin nye eksportsatsing for maritim eksport utelater han den viktigste håndsregningen han kunne gitt norsk verftsindustri, nemlig en forskuddsgaranti for norske skipsverft.

– Den globale maritime bransjen er i rask endring, og markedet for maritime lav- og nullutslippsløsninger forventes å bli stort. Tidspunktet for å legge frem en norsk maritim eksportsatsing er nå. Vi må posisjonere oss i det globale markedet for å sikre oss arbeidsplasser og eksportinntekter mange år frem i tid, sier næringsminister Jan Christian Vestre.

Regjeringen har som mål om å øke norsk eksport utenom olje og gass med 50 prosent innen 2030, og samtidig kutte de samlede klimagassutslippene med minst 55 prosent. For å nå eksportmålet har regjeringen lansert eksportreformen «Hele Norge eksporterer», en storsatsing hvor myndighetene, næringslivet og virkemiddelapparatet forener krefter for å gjøre offensive fremstøt i utlandet. Satsingen på den maritime sektoren er foreslått av Nasjonalt eksportråd, og er den andre satsingen i eksportreformen. 

Kan gå glipp av nye oppdrag

- Vestre har store ambisjoner, men han fyller ikke verktøykassen som må til for å nå sine mål. Det er skuffende og gjør at vi nå konkret vil gå glipp av nye oppdrag som kunne skapt nye arbeidsplasser, sier Hans Jørgen Fedog som er daglig leder i Green Yard Kleven.

Norske Skipsverft har lenge samarbeidet med regjeringen for å få på plass en forskuddsgaranti for norske verft. Etter langvarig samarbeid med regjeringen har skipsverftene både innhentet juridisk og finansiell dokumentasjon over hva som skal til for å kunne levere en slik ordning.

- Vi hadde forventet at regjeringen nå brukte dette kunnskapsgrunnlaget for å bidra til å styrke norske skipsverft sin konkurransekraft, dagens melding fra Vestre representerer så langt en tapt mulighet sier Fedog.

Regjeringen fremmer til sammen 10 satsingsområder i eksportstrategien, problemet med forslagene gjør at Norge kan ende opp som eksportør av teknologi, fremfor at vi videreutvikler den hele bredden i den maritime klygen. Det blir ingen sterk og fremstidsrettet maritim klynge dersom ikke konkurransekraften til norske skipsverft sikres.

- Dagens eksportstrategi representerer en tapt mulighet for ny og rask vekst i norske skipsverft, men Vestre har fortsatt mulighet til å hente seg inn. Når Vestre i dag fortsatt har en åpning for å etablere en forskuddsgaranti tar Norske Skipsverft regjeringen på alvor. Regjeringen må derfor umiddelbart sette ned et samarbeidsutvalg med Norske Skipsverft for å få etablert denne ordningen så snart som mulig, sier Asle Strønen som er daglig leder i Norske Skipsverft.

Alfa Laval crop

Ny pumpehåndbok fra Alfa Laval

Alfa Laval har nettopp publisert en helt ny utgave av selskapets anerkjente pumpehåndbok. Håndboken på 375 sider er gratis og inneholder vitenskapelig informasjon om grunnleggende pumpefunksjonalitet og grundige retningslinjer for dimensjonering og valg av riktig pumpetype for optimal virkningsgrad. 

OO Logistikksenter Ålesund crop

Otto Olsen AS styrker sin markedsposisjon gjennom overtakelse av Parker Hannifin logistikksenter i Ålesund

Otto Olsen AS, en ledende leverandør innen tekniske løsninger og produkter i Norge, kunngjør med glede overtakelsen av Parker Hannifin logistikksenter i Ålesund. Denne overtagelsen vil ytterligere styrke Otto Olsen AS sin tilstedeværelse i det norske markedet. Transaksjonen forventes å bli avsluttet 30. april 2024.

Bygger verdens grønneste sinkverk

Bygger verdens grønneste sinkverk

I industribygda Odda er Fastlands-Norges største industriprosjekt, med en samlet investeringsramme på 850 millioner euro, nå i ferd med å realiseres. – Boliden har lagt 850 millioner Euro på bordet og bygger nå verdens grønneste sinkverk i Odda.

MDV 01 2024 kolasj crop

Min Drift & Vedlikehold 01 2024 er publisert

Redaksjonen får tilsendt en mengde nyheter innen alle fagfelt, hvor KI er hovedtema. Vedlikeholdsfeltet er intet unntak. I noen utstrekning blir vedlikeholdsarbeidet endret når KI blir en del av det daglige arbeidet. For det første vil man få mer data som grunnlag for å ta beslutninger. Det viktige i denne sammenheng er å ha god kvalitet på dataene.