Tine crop

Forbrukerne legger større vekt på innenlands produksjon

Lokale råvarer og resirkulering gjør at Tine oppleves som Norges mest bærekraftige merkevare

Europas største merkevarestudie på bærekraft, Sustainable Brand Index, lanserte i dag den offisielle listen over hvilke merkevarer som oppfattes å være mest bærekraftige i Norge.  I år er det meieriproduktleverandøren Tine som topper listen, noe som blant annet skyldes deres bidrag til kortreist mat og resirkulering.

– Pandemien har ført til at forbrukerne legger større vekt på innenlands produksjon og lokale råvarer, noe som har vært til nytte for Tine. I tillegg, er Tine kjent for sitt arbeid med emballasjeproblemet og dyrevelferd. Til sammen gjør dette at forbrukerne mener Tine er det mest bærekraftige merket i Norge i 2021, sier Johanna Ekman, Country Manager Norge i Sustainable Brand Index. 

Hvert år måles 1400 merkevarer i 34 bransjer gjennom forbrukerundersøkelser, og resultatet er en rapport med rangering av merkevarer og innsikt om markedet, industrier og forbrukere i et bærekraftsperspektiv.  
 
Det er de samme tre merkevarene som troner på pallplass i år som i fjor, men første- og tredjeplassen bytter plass. Fjorårets vinner, Kiwi, rykker ned til en tredjeplass, og IKEA beholder sin plass som den merkevaren forbrukerne oppfatter som nest mest bærekraftig.  

Erik Elvingsson Hedén, som er grunnlegger og administrerende direktør i Sustainable Brand Index, påpeker at årets undersøkelse viser at resirkulering og gjenbruk er viktig for nordmenn når det handler om bærekraft.

– Flere nordmenn enn noensinne oppfatter merkevarer som bærekraftige, og her scorer vi høyere enn både svenskene og danskene, sier han.
 
De som kommer dårligst ut i undersøkelsen er Santander Consumer Bank, etterfulgt av Bik Bok og Uber.  
 
Eidsiva Energi er årets klatrer og rykker 87 plasser opp fra 176. plass til 89. plass, og Boots apotek og Toyota rykker opp henholdsvis 64 og 60 plasser. Hurtigruten faller mest, og rykker hele 93 plasser ned til en 107. plass, mens KappAhl og Nestlé faller 88 plasser.  

Faktaboks (funn fra studien) 

  • I år er flere positive til merkevarer med et bærekraftperspektiv enn i fjor. Det er en klar økning i direkte positive oppfatninger av merkevarer, men en viktig faktor her er bedrifters håndtering av pandemien.
  • Resirkulering og gjenbruk av materialer blir oppgitt som det viktigste en bedrift generelt bør gjøre for å være mer bærekraftig.
  • Sammenlignet med i fjor er folk mindre positive til bærekraftskommunikasjon fra bedrifter. Hovedgrunnen forbrukerne oppgir er knyttet til forvirring rundt hva merkevarer kommuniserer og om det er troverdig.
  • Det er et voksende skille mellom befolkningen som er veldig positiv eller veldig negativ til bærekraftskommunikasjon.
  • Dokumentarer og nyhetsdekning er foretrukne kilder til informasjon om bærekraft. 
  • Til tross for at mange trodde at pandemien kom til å ta oppmerksomheten bort fra bærekraftsspørsmål, har pandemien ført til at flere er opptatt av bærekraft som en konsekvens av den.
  • En tredel av de spurte mener at bærekraft er mer viktig nå enn før, og det er tydelig at pandemien har vist forbrukere at vår levemåte i dag verken er bærekraftig eller ønskelig i det lange løp.  

Om Sustainable Brand Index™ 
Sustainable Brand Index™ er Europas største uavhengige merkevarestudie med fokus på bærekraft. Studien måler og analyserer hvordan bærekraft påvirker merkevarebygging, kommunikasjon og forretningsutvikling. Totalt er studien utført blant 60.000 forbrukere og analyserer over 1400 merkevarer fordelt på 34 bransjer og 8 land. Studien ble grunnlagt i 2011 i Sverige og lansert i Norge i 2013. Grunnleggerne av SBI er det privateide innsiktsbyrået SB Insight som opererer i Norden, Nederland og Baltikum. 

Topp 10 Sustainable Brand Index 2021
1. Tine
2. IKEA
3. Kiwi
4. Finn.no
5. Stormberg
6. Posten
7. Coop
8. Q-Meieriene
9. Vipps
10. Bama

Se hele rangeringen her: www.sb-index.com/norway

Kollasj MDV 02 2021 crop

Min Drift og Vedlikehold 02 2021 er publisert

Deler av norsk næringsliv går godt, et gjelder i flere industrielle sektorer. – Bilindustrien går ganske bra verden rundt, bygg går ganske bra, personlig pleie går ganske bra, fordi det er etterspørsel hos sluttkundene, sier Koenig. Han er konsernsjef i Elkem. Norsk Hydro vurderer å hente kapital til satsinger på hydrogen, vindkraft og solkraft. Det skal også investere 2,5–3 milliarder kroner innen batterier. Og det finnes flere eksempler på planer om økt aktivitet i industrien. 

Les mer
Tine vedlikehold crop

MainTech hjelper Tine med prosjektet Konkurransekraft Vedlikehold

Vil vært engasjert i flere sentrale prosjekter innenfor vedlikeholdsområdet

Tine er, som en av Norges viktige hjørnestensbedrifter med all sin historie, et selskap hver enkelt av oss har et forhold til. Med 30 meierier og lokal forankring over hele landet, er Tine en del av den norske kulturarven. Med over 10 000 melkebønder på eiersiden, er det mange arbeidsplasser direkte og indirekte knyttet til selskapet.

Les mer
SAP bærekraftig crop

SAPs nye servicepakke hjelper virksomheter med å bli grønnere

Pakken inneholder analyse- og rapporteringsverktøy

SAP introduserer en ny servicepakke som hjelper bedrifter med å skape bærekraftig data som støtter en effektiv og ansvarlig drift. Det gjør det mulig for bedrifter å benytte et bærekraftig perspektiv i hele deres verdiskapningsprosess, noe som også fører til at man tenker nytt når det kommer til drift og beslutningstaking.

Les mer
NORD-IE5plus-motor crop

Energibesparende synkronmotorer setter nye standarder

Energibesparende, kostnadseffektiv og miljøvennlig: Den nye IE5+-synkronmotoren fra NORD DRIVESYSTEMS setter nye standarder. Den nye motoren er nå også tilgjengelig i ventilerte eller glatte versjoner med en effekt på opptil 4,0 kW. Ved behov kan motorene leveres med en svært glatt overflate eller overflatebehandlingen nsd tupH.

Les mer