Northern Lights-anlegget klart for mottak av CO2
Verdens første anlegg for transport og lagring av CO2 på tvers av landegrenser er ferdigstilt og klart for mottak og lagring. Torsdag 26. september foreokr energiminister Terje Aasland den offisielle åpningen av Northern Lights-anlegget for CO2-transport og lagring i Øygarden, nær Bergen. Northern Lights-anlegget er et prosjektsamarbeid (JV) mellom Equinor, Shell og TotalEnergies.
– Ferdigstillingen av Northern Lights-anlegget er en viktig milepæl for den globale utviklingen av en forretningsmodell for karbonfangst, -transport og -lagring. Det åpner en verdikjede for avkarbonisering av europeisk industri og energi, og viser rollen vi og våre partnere tar i utviklingen av lavkarbonløsninger i energiomstillingen, sier konsernsjef Anders Opedal.
Karbonfangst, -transport og -lagring (CCS) i stor skala vil spille en viktig rolle i energiomstillingen som en løsning for store utslippskilder hvor utslippsreduksjon er krevende, og der avkarbonisering av prosessene er nødvendig.
Northern Lights-prosjektet er en del av det norske fullskala CCS-prosjektet Langskip. Fullskala-prosjektet omfatter fangst av CO2 fra industrielle kilder og frakt av flytende CO2 til mottaksterminalen i Øygarden. Derfra vil flytende CO2 bli transportert i rørledning til lager under havbunnen i Nordsjøen for sikker og varig lagring.
– Dette prosjektet viser hva som kan oppnås når myndigheter og industri arbeider mot samme mål og investerer sammen for å redusere risiko. Equinor har flere utviklingsprosjekter for CO2-transport og -lagring i porteføljen som operatør og partner. Den etablerte verdikjeden for Northern Lights og erfaring fra prosjektet blir verdifull for å modne fram og oppskalere framtidige CCS-prosjekter, sier Opedal.
Kapasiteten i første fase på 1,5 millioner tonn CO2 per år er fullbooket, og JV-eierne fortsetter å arbeide med planer for å øke transport- og lagringskapasiteten for framtiden.
Anleggene som skal levere gassen er ikke ferdige
Anlegget skal kunne ta imot 1.5 million tonn CO₂ i året. Det er derimot én vesentlig del som mangler i prosjektet. For anleggene som skal fange og levere CO₂ til lagring under havbunnen, er ikke ferdige ennå.
Tankbilen som markerte dagens åpning, kom ikke med CO₂ som skal pumpes ned under havbunnen. Den gassen skal brukes i tankene på land.
– Vi starter å fylle CO₂ nå de nærmeste dagene for å klargjøre og kjøle ned anlegget, sier prosjektdirektør for Northern Lights, Sverre Overå.
Planen er at CO₂ skal fanges på sementfabrikken til Heidelberg Materials i Brevik (tidligere Norcem) og Hafslund Oslo Celsios avfallsforbrenningsanlegg.
I Breivik skulle fangstanlegget ferdigstilles i 2024, men er nå planlagt å starte i 2025. I Oslo er foreløpig startdato 2029.
Northern Lights
- Northern Lights JV er et registrert, ansvarlig selskap med delt ansvar (DA), likt eid av Equinor, TotalEnergies og Shell.
- Northern Lights-anlegget består av en mottaksterminal, rørledning for injeksjon og havbunnsinstallasjoner.
- Equinor har hatt ansvar for byggingen av landanlegget i Øygarden og anlegget til havs på vegne av Northern Lights JV og partnerne. Budsjettet for denne delen er 7,5 milliarder NOK. Dette omfatter ikke skipene og anleggene for CO2-fangst.
Den første fasen av denne utviklingen av verdikjeden er 80 prosent finansiert av den norske stat som en del av Langskip-prosjektet.
Emersons nye pneumatiske ventiler gir økt fleksibilitet
AVENTICS' XV-ventilserie består av flere ventilstørrelser og økte strømningshastigheter i et kompakt design. Emerson har nå lansert AVENTICS™-serien XV pneumatiske ventiler. Ventilene i XV-serien er utviklet for å være interoperable og gi maskinbyggere i ulike bransjer og bruksområder innen fabrikkautomatisering en fleksibel og kostnadseffektiv ventilplattform.
Hvordan bulkmateriale settes i bevegelse
Enten det er støvete korn eller tunge bergarter: Bulkmateriale transporteres vertikalt eller horisontalt, oppover eller nedover - også over lange avstander. NORD DRIVESYSTEMS tilbyr individuelle drivløsninger som muliggjør jevn drift og oppfyller bransjens spesielle krav. Industrigirene i MAXXDRIVE-serien® er spesielt fordelaktige her.
Vedlikeholdsfritt med tannremdrift
Tannremmer brukes til kraftoverføring i alt fra små hjemmeprintere til store industrianlegg. Den høye elastisiteten til korden gir meget god dimensjonsstabilitet under belastning, noe som gir pålitelig kraftoverføring og presis posisjonering. I et slitebestandig PU-materiale er tannremmene i prinsippet vedlikeholdsfrie.
TCS og Rolls-Royce inngår samarbeid for å forske på hydrogendrevet luftfart
TCS utvider samarbeidet med Rolls-Royce for å forske på hydrogendrivstoff systemteknologi. Sammen fortsetter de å bevise at hydrogen kan bli fremtidens karbonfrie drivstoff for luftfart. Tata Consultancy Services (TCS) har utvidet samarbeidet med Rolls-Royce, et britisk multinasjonalt selskap som spesialiserer seg på sivil luftfart, forsvar og kraftsystemer for å jobbe videre med selskapets bærekraftsinitiativer.