MIDSECTION OF WOMAN WORKING WITH MOBILE PHONE

9 av 10 selskaper som bruker AI til å forbedre KPI-er ser tydelige forbedringer

Et flertall av bedriftsledere ser behovet for å forbedre organisasjonens nøkkelindikatorer (KPIer). Kun en tredjedel har tatt i bruk AI i KPI-arbeidet, men de som gjør det ser raskt forbedringer i hvordan de kan analysere virksomheten og ta bedre beslutninger. Det viser en ny rapport fra MIT Sloan Management Review og Boston Consulting Group (BCG).

De fleste selskaper bruker nøkkelindikatorer eller Key Performance Indicators (KPI-er) som referansepunkter for å evaluere måloppnåelse innen eksempelvis salg, kundetilfredshet eller operativ effektivitet.

Skiftende økonomiske forhold, nye og høyere forventninger fra kundene, samt digitale transformasjoner gjør at stadig flere organisasjoner må revurdere både hvordan de definerer suksess - og hvordan den måles.

Til tross for store fremskritt innen bruk av AI-teknologi til analyseformål, er det langtifra vanlig å benytte kunstig intelligens til å forbedre utformingen av nøkkelindikatorer. Av de 3000 bedriftslederne verden over som MIT SMR og BCG spurte i undersøkelsen, svarer 6 av 10 at deres KPIer har forbedringspotensial, men bare 1 av 3 bruker AI til å faktisk forbedre arbeidet. Blant de som imidlertid tar AI i bruk til å forbedre KPI-er, er hele 9 av 10 enige eller helt enige i at nøkkelindikatorene deres har blitt bedre.

- Mens de fleste AI-initiativer har fokusert på hvordan man forbedrer ytelse med hjelp av teknologien, viser denne rapporten hvordan AI kan endre hvordan bedrifter faktisk definerer og måler ytelse fra bunnen av; fra å forbedre eksisterende KPI-er til å grundig omforme hva disse KPI-ene kan være, sier Shervin Khodabandeh, Senior Managing Director og Partner hos BCG og medforfatter av rapporten.

Ny utgave av Min Drift & Vedlikehold. Nr 3 -2025

Ny utgave ute!

Ny teknologi gir praktiske fordeler i drift og vedlikehold – fra lokalt printede reservedeler til droner i tunnelinspeksjon.

Les hvordan innovasjon allerede effektiviserer hverdagen i industrien.

Nscale tar i bruk HxGN EAM fr Prevas for vedlikeholdsstyring

Nscale tar i bruk HxGN EAM for vedlikeholdsstyring

Datasenteret i Glomfjord skal få bedre oversikt og kontroll med ny skyløsning fra Prevas og Hexagon.

NFV sesminar

Seminar om KI i industribedrifter

Hvordan kan du og din bedrift optimalisere industriprosesser gjennom KI? Og hva betyr dette egentlig? Norsk Forening for Vedlikehold arrangerer én-dags seminar der bransjeledere og KI-pionerer deler sine erfaringer og beste praksiser.

Mainteck konferansen

Klart for for Maintech-konferansen

Årets konferanse holdes 1. og 2. april på Britannia i Trondheim. Hovedparolen i jubileumsåret er Teknologiske krefter med menneskelig kontroll. Her får man innsikt i hvordan samspillet mellom mennesker og maskiner kan påvirke vedlikeholdet. Du kan også lære mer om hvordan levetiden til eksisterende utstyr kan forlenges med ny teknologi som maskinlæring, kunstig intelligens og smarte vedlikeholdssystemer.