BMW batteri crop

De kritiske råvarene kobolt og nikkel da kan unngås helt i katodematerialet

«NEUE KLASSE»: En ny elektrisk æra for BMW - med ny, innovativ batteriteknologi

Nå slippes de første detaljene om batteriteknologien som tas i bruk fra 2025. Mer ytelse, CO2-redusert produksjon og betydelig lavere kostnader. Kort fortalt, vil neste generasjon BMW batteri og drivlinje-teknologi; øke energitettheten i lithium-ion batteriene med mer enn 20 prosent, forbedre ladehastigheten med opptil 30 prosent og øke rekkevidden til bilene med opptil 30 prosent.

Samtidig reduseres CO2-utslippene fra battericelleproduksjonen med opptil 60 prosent. Basert på dagens forutsetninger, kan dessuten produksjonskostnadene reduseres med opptil 50 prosent.

For å levere battericellene som trengs for «NEUE KLASSE», har BMW Group allerede tildelt kontrakter til CATL og EVE Energy. Begge partnerne skal bygge to gigafabrikker i Kina og Europa. Hver av battericellefabrikkene vil ha en samlet årlig kapasitet på opptil 20 GWh. Planene krever også ytterligere nye kontrakter for to battericellefabrikker som skal bygges i den nordamerikanske frihandelssonen.

Nytt celleformat og forbedret cellekjemi

For neste, og sjette, generasjon BMW batteriteknologi, som brukes i «NEUE KLASSE», har man fundamentalt foredlet celleformatet og cellekjemien.

De nye cellene er runde og kommer i to forskjellige høyder, begge med en standard diameter på 46 millimeter. (Cellene som nå brukes, i femte generasjon, er prismatiske.) De er spesielt tilpasset en ny arkitektur og vil spille en nøkkelrolle i chassis-strukturen til «NEUE KLASSE». Avhengig av modell kan batterisystemet integreres fleksibelt i bilens konstruksjon, såkalt “pack to open body”. Bruken av dagens design med cellemoduler, er dermed eliminert.

BMW Group jobber også kontinuerlig med å videreutvikle energilagringssystemer. For eksempel gir sjette generasjons batteriteknologi også muligheten til å bruke katoder laget av litiumjernfosfat (LFP) for første gang. Dette betyr at de kritiske råvarene kobolt og nikkel da kan unngås helt i katodematerialet. Parallelt jobbes det også videre med utviklingen av såkalte «all-solid-state» batterier (ASSB). BMW Group har som mål å ha høyspentbatterier av denne typen klare for serieintroduksjon innen slutten av tiåret

Ny utgave av Min Drift & Vedlikehold. Nr 3 -2025

Ny utgave ute!

Ny teknologi gir praktiske fordeler i drift og vedlikehold – fra lokalt printede reservedeler til droner i tunnelinspeksjon.

Les hvordan innovasjon allerede effektiviserer hverdagen i industrien.

Nscale tar i bruk HxGN EAM fr Prevas for vedlikeholdsstyring

Nscale tar i bruk HxGN EAM for vedlikeholdsstyring

Datasenteret i Glomfjord skal få bedre oversikt og kontroll med ny skyløsning fra Prevas og Hexagon.

NFV sesminar

Seminar om KI i industribedrifter

Hvordan kan du og din bedrift optimalisere industriprosesser gjennom KI? Og hva betyr dette egentlig? Norsk Forening for Vedlikehold arrangerer én-dags seminar der bransjeledere og KI-pionerer deler sine erfaringer og beste praksiser.

Mainteck konferansen

Klart for for Maintech-konferansen

Årets konferanse holdes 1. og 2. april på Britannia i Trondheim. Hovedparolen i jubileumsåret er Teknologiske krefter med menneskelig kontroll. Her får man innsikt i hvordan samspillet mellom mennesker og maskiner kan påvirke vedlikeholdet. Du kan også lære mer om hvordan levetiden til eksisterende utstyr kan forlenges med ny teknologi som maskinlæring, kunstig intelligens og smarte vedlikeholdssystemer.