BMW batteri crop

De kritiske råvarene kobolt og nikkel da kan unngås helt i katodematerialet

«NEUE KLASSE»: En ny elektrisk æra for BMW - med ny, innovativ batteriteknologi

Nå slippes de første detaljene om batteriteknologien som tas i bruk fra 2025. Mer ytelse, CO2-redusert produksjon og betydelig lavere kostnader. Kort fortalt, vil neste generasjon BMW batteri og drivlinje-teknologi; øke energitettheten i lithium-ion batteriene med mer enn 20 prosent, forbedre ladehastigheten med opptil 30 prosent og øke rekkevidden til bilene med opptil 30 prosent.

Samtidig reduseres CO2-utslippene fra battericelleproduksjonen med opptil 60 prosent. Basert på dagens forutsetninger, kan dessuten produksjonskostnadene reduseres med opptil 50 prosent.

For å levere battericellene som trengs for «NEUE KLASSE», har BMW Group allerede tildelt kontrakter til CATL og EVE Energy. Begge partnerne skal bygge to gigafabrikker i Kina og Europa. Hver av battericellefabrikkene vil ha en samlet årlig kapasitet på opptil 20 GWh. Planene krever også ytterligere nye kontrakter for to battericellefabrikker som skal bygges i den nordamerikanske frihandelssonen.

Nytt celleformat og forbedret cellekjemi

For neste, og sjette, generasjon BMW batteriteknologi, som brukes i «NEUE KLASSE», har man fundamentalt foredlet celleformatet og cellekjemien.

De nye cellene er runde og kommer i to forskjellige høyder, begge med en standard diameter på 46 millimeter. (Cellene som nå brukes, i femte generasjon, er prismatiske.) De er spesielt tilpasset en ny arkitektur og vil spille en nøkkelrolle i chassis-strukturen til «NEUE KLASSE». Avhengig av modell kan batterisystemet integreres fleksibelt i bilens konstruksjon, såkalt “pack to open body”. Bruken av dagens design med cellemoduler, er dermed eliminert.

BMW Group jobber også kontinuerlig med å videreutvikle energilagringssystemer. For eksempel gir sjette generasjons batteriteknologi også muligheten til å bruke katoder laget av litiumjernfosfat (LFP) for første gang. Dette betyr at de kritiske råvarene kobolt og nikkel da kan unngås helt i katodematerialet. Parallelt jobbes det også videre med utviklingen av såkalte «all-solid-state» batterier (ASSB). BMW Group har som mål å ha høyspentbatterier av denne typen klare for serieintroduksjon innen slutten av tiåret

Prevas ny crop

Prevas ønsker velkommen til ny Teamlead & prosjektleder i Norge

Prevas har fått en ny teamlead & prosjektleder på Oslo-kontoret, Sofya Kapustina (37). Sofya har lang erfaring fra IKT-leveranser, prosjekt- og teamledelse med spisskompetanse innen utvikling av IT- og virksomhetsprosesser. 

egmaintenance-havlandet crop

Havlandet Havbruk AS og EG Maintenance utvider samarbeid om vedlikeholdet

Havlandet Havbruk AS ønsker å effektivisere vedlikeholdsarbeidet og har valgt å utvide samarbeidet med EG ved å ta i bruk EG Maintenance.  Implementering av EG Maintenance hos Havlandet vil bidra til en effektiv og strømlinjeformet driftsforvaltning for selskapets enheter.

OO oppkjøp Jan-Erik Storsve og Øyvind Nistad crop

Otto Olsen AS utvider produktporteføljen med oppkjøp av TR Fastenings Norge AS

Otto Olsen AS kunngjør fullført oppkjøp av TR Fastenings Norge AS, en betydelig utvidelse av sin allerede omfattende produktportefølje. Som en anerkjent norskeid virksomhet med solid erfaring og høy teknisk ekspertise, leverer Otto Olsen AS allerede et bredt spekter av produkter til ulike industrier.

670658562

Kiwas NDT-virksomhet overføres til IKM Inspection

Fra 4. april 2024 vil Kiwa Norges NDT-virksomhet bli overført i sin helhet til IKM Inspection AS. Avtalen som nå er inngått mellom Kiwa AS og IKM Inspection AS medfører at all aktivitet og medarbeidere knyttet til NDT-tjenester med tilhørende utstyrspark i Norge overdras.