
Foto Per Eide
Eksportstrategien: Høye ambisjoner, tom verktøykasse
Når næringsminister Jan Christan Vestre 2.mai presenterte sin nye eksportsatsing for maritim eksport utelater han den viktigste håndsregningen han kunne gitt norsk verftsindustri, nemlig en forskuddsgaranti for norske skipsverft.
– Den globale maritime bransjen er i rask endring, og markedet for maritime lav- og nullutslippsløsninger forventes å bli stort. Tidspunktet for å legge frem en norsk maritim eksportsatsing er nå. Vi må posisjonere oss i det globale markedet for å sikre oss arbeidsplasser og eksportinntekter mange år frem i tid, sier næringsminister Jan Christian Vestre.
Regjeringen har som mål om å øke norsk eksport utenom olje og gass med 50 prosent innen 2030, og samtidig kutte de samlede klimagassutslippene med minst 55 prosent. For å nå eksportmålet har regjeringen lansert eksportreformen «Hele Norge eksporterer», en storsatsing hvor myndighetene, næringslivet og virkemiddelapparatet forener krefter for å gjøre offensive fremstøt i utlandet. Satsingen på den maritime sektoren er foreslått av Nasjonalt eksportråd, og er den andre satsingen i eksportreformen.
Kan gå glipp av nye oppdrag
- Vestre har store ambisjoner, men han fyller ikke verktøykassen som må til for å nå sine mål. Det er skuffende og gjør at vi nå konkret vil gå glipp av nye oppdrag som kunne skapt nye arbeidsplasser, sier Hans Jørgen Fedog som er daglig leder i Green Yard Kleven.
Norske Skipsverft har lenge samarbeidet med regjeringen for å få på plass en forskuddsgaranti for norske verft. Etter langvarig samarbeid med regjeringen har skipsverftene både innhentet juridisk og finansiell dokumentasjon over hva som skal til for å kunne levere en slik ordning.
- Vi hadde forventet at regjeringen nå brukte dette kunnskapsgrunnlaget for å bidra til å styrke norske skipsverft sin konkurransekraft, dagens melding fra Vestre representerer så langt en tapt mulighet sier Fedog.
Regjeringen fremmer til sammen 10 satsingsområder i eksportstrategien, problemet med forslagene gjør at Norge kan ende opp som eksportør av teknologi, fremfor at vi videreutvikler den hele bredden i den maritime klygen. Det blir ingen sterk og fremstidsrettet maritim klynge dersom ikke konkurransekraften til norske skipsverft sikres.
- Dagens eksportstrategi representerer en tapt mulighet for ny og rask vekst i norske skipsverft, men Vestre har fortsatt mulighet til å hente seg inn. Når Vestre i dag fortsatt har en åpning for å etablere en forskuddsgaranti tar Norske Skipsverft regjeringen på alvor. Regjeringen må derfor umiddelbart sette ned et samarbeidsutvalg med Norske Skipsverft for å få etablert denne ordningen så snart som mulig, sier Asle Strønen som er daglig leder i Norske Skipsverft.
Seminar om KI i industribedrifter
Hvordan kan du og din bedrift optimalisere industriprosesser gjennom KI? Og hva betyr dette egentlig? Norsk Forening for Vedlikehold arrangerer én-dags seminar der bransjeledere og KI-pionerer deler sine erfaringer og beste praksiser.
Klart for for Maintech-konferansen
Årets konferanse holdes 1. og 2. april på Britannia i Trondheim. Hovedparolen i jubileumsåret er Teknologiske krefter med menneskelig kontroll. Her får man innsikt i hvordan samspillet mellom mennesker og maskiner kan påvirke vedlikeholdet. Du kan også lære mer om hvordan levetiden til eksisterende utstyr kan forlenges med ny teknologi som maskinlæring, kunstig intelligens og smarte vedlikeholdssystemer.
Ny gassdetektor fra Emerson gir økt sikkerhet og lavere vedlikeholdskostnader
Innovativ IR-teknologi sikrer rask og pålitelig deteksjon uten falske alarmer.
Prevas styrker laget med ny utvikler i Oslo
Prevas Norge fortsetter veksten med enda en viktig ansettelse for å imøtekomme økende aktivitet innen pågående leveranser og nye spennende prosjekter. I mars ønsket selskapet Neha Pardeshi velkommen som ny utvikler til Enterprise Asset Management-teamet (EAM) i Oslo.