Rolls Roys crop

Bergen Engines vil fremover bli drevet som et frittstående selskap

Langley ferdigstiller oppkjøp av Bergen Engines fra Rolls-Royce

Motorbygger blir sentral i Langley sin strategi for nullutslipp. Langley Holdings har ferdigstilt oppkjøpet av Bergen Engines konsernet fra Rolls-Royce mot et vederlag på 91 millioner euro. I tillegg har 16 millioner euro i kontanter fra Bergen Engines, blitt beholdt av Rolls-Royce.

Ferdigstillingen av transaksjonen, som ble annonsert 3. august 2021, følger ferdigstillingen av arbeidet med å separere virksomheten fra Rolls-Royce konsernet.

Fra og med 31. desember 2021, overtok Langley formelt Bergen Engines AS som et frittstående konsern, inkludert deres motorfabrikk, serviceverksted og støperi i Norge; motor- og kraftverkdesign; og deres globale servicenettverk og datterselskaper i ni land.

I 2021 omsatte Bergen Engines for rundt 250 millioner euro, med aktiva og passiva fra virksomheten som er presentert som eiendeler holdt for salg i Rolls-Royce Holdings plc sitt konsoliderte balanseregnskap.

Bergen Engines konsernet sysselsetter nærmere 950 ansatte over hele verden, hvorav over 600 er basert ved hovedkontoret og motorfabrikken på Hordvikneset i Bergen.

Bergen Engines vil fremover bli drevet som et frittstående selskap, og vil i tillegg til sine tradisjonelle markeder, fokusere på den raskt voksende sektoren for mikronettverk – et område som står sentralt for Langley sin strategi for nullutslipp.

Bergen Engines vil være kjernen i den nyetablerte Power Solutions divisjonen, og vil jobbe tett sammen med konsernets Italienske Marelli Motori og Tyske Piller Power Systemsdatterselskaper.

Styreleder og CEO av Langley Holdings, Tony Langley sier: - Oppkjøpet av Bergen Engines er et stort steg mot våre mål for nullutslipp. Selskapet har et fantastisk renommé og er svært innovativ i arbeidet med å tilpasse motorene sine til lavutslipps- og utslippsfrie drivstoff. Kombinert med det, passer den raskt voksende sektoren for mikronettverk perfekt med våre langsiktige bærekraftmål.

Da han besøkte Bergen Engines i oktober i fjor, gav Langley sin godkjenning for et forskningsprosjekt på 4 millioner euro, som skal finansieres sammen med Norske myndigheter. AMAZE (Ammonia Zero Emissions) prosjektet vil utvikle bruken av ammoniakk som et alternativt drivstoff for skipsmotorer.

Power Solutions divisjonen er forventet å generere rundt 600 millioner euro av Langley sitt forventede omsetning på 1,3 milliarder euro i 2022. Divisjonen sysselsetter rundt 2 400 av konsernets totalt 5 600 ansatte globalt.

Ny utgave av Min Drift & Vedlikehold. Nr 3 -2025

Ny utgave ute!

Ny teknologi gir praktiske fordeler i drift og vedlikehold – fra lokalt printede reservedeler til droner i tunnelinspeksjon.

Les hvordan innovasjon allerede effektiviserer hverdagen i industrien.

Nscale tar i bruk HxGN EAM fr Prevas for vedlikeholdsstyring

Nscale tar i bruk HxGN EAM for vedlikeholdsstyring

Datasenteret i Glomfjord skal få bedre oversikt og kontroll med ny skyløsning fra Prevas og Hexagon.

NFV sesminar

Seminar om KI i industribedrifter

Hvordan kan du og din bedrift optimalisere industriprosesser gjennom KI? Og hva betyr dette egentlig? Norsk Forening for Vedlikehold arrangerer én-dags seminar der bransjeledere og KI-pionerer deler sine erfaringer og beste praksiser.

Mainteck konferansen

Klart for for Maintech-konferansen

Årets konferanse holdes 1. og 2. april på Britannia i Trondheim. Hovedparolen i jubileumsåret er Teknologiske krefter med menneskelig kontroll. Her får man innsikt i hvordan samspillet mellom mennesker og maskiner kan påvirke vedlikeholdet. Du kan også lære mer om hvordan levetiden til eksisterende utstyr kan forlenges med ny teknologi som maskinlæring, kunstig intelligens og smarte vedlikeholdssystemer.