Strekktesting_Fanori crop

Norsk oppfinnelse skal forhindre marin forsøpling

Det nye fendersikringssystemet Fanori består av en innfestningssjakkel som forhindrer at tunge fenderdekk slites løs fra kaikanten og havner på havbunnen. Dermed kan nyvinningen bidra til å redusere store, internasjonale miljøutslipp i form av mikroplast fra gamle dekk.

Utilstrekkelig og slitt innfesting gjør at gamle lastebil-, dumper- og traktordekk – som i dag benyttes som fendere i havner – faller i havet og blir liggende på havbunnen. Her går de mange hundre kilo tunge dekkene sakte i oppløsning, og blir dermed en kilde for betydelige utslipp av mikroplast.

Åge Wee, styreleder i miljøorganisasjonen Clean Ocean og eier av Wee Marine AS i Haugesund, fikk ideen til et sikringssystem for fenderdekk etter selv å ha bidratt til å fjerne 150 tonn dekk fra havbunnen på Haugalandet.

– Rundt om i norske havner ligger det flere tusen tonn fenderdekk på havbunnen, og internasjonalt er dette et massivt problem. Ryddingen av dekk fra havbunnen inspirerte meg til å utvikle en spesialløsning som kunne sikre fenderdekkene bedre slik at vi unngår denne helt unødvendige forurensingen, forteller Åge Wee.

To modeller

Fanori, som det nå er søkt patent for, består av et sjakkelsystem i varmgalvanisert stål som monteres fast i betongkaier eller trebrygger, og som er utviklet for å tåle stor sidebelastning. I kjettingene som løper fra sjakkelen er det festet en fenderstopper som utgjør en tilleggssikring dersom kjettingen slites av.

Fanori leveres i to modeller: Neptun er en dekket variant med to festepunkter til kjetting mellom 13 og 19 mm. Poseidon er en lavere modell med sjakler som går vertikalt med bryggekanten, og som egner seg godt for kaianlegg der mye fiskeutstyr skal trekkes over kaikanten.

Begge modellene har lavt innfestingspunkt og tåler en belastning på opp til 26 tonn. Dette vil kunne redusere tapene av dekk betydelig, forteller Åge Wee.

– Innfesting av fenderdekk har lenge vært gjennomført uten standardiserte og gode løsninger som tåler vektpåkjenning over tid. Dette er en direkte årsak til at enorme mengder dekk havner i havet årlig, og det er svært sjelden at det brukes ressurser på å hente opp disse tapte fenderdekkene, forteller Wee.

Hele hensikten med Fanori har vært å forhindre at flere dekk går i havet, og at fendrene er forsvarlig sikret i 50 år eller mer. Dessuten vil systemet hindre at kaikanten får skader og armering blir synlig, forklarer Wee.

– Sikring av fenderdekk med vekt på godt over ett tonn krever tilpassede løsninger, noe vi mener vi kan tilby med Fanori, avslutter daglig leder i Wee Marine, Åge Wee.

NVF Smøreteknikk

Smøreteknikk for sikker og bærekraftig drift

NFV arrangerer kurs i smøreteknikk, målgrupper er vedlikeholdspersonell, driftspersonell og operatører med vedlikeholdsansvar. Her kan du lære om viktige begrep og standarder samt ulike produkttyper. Man ser også på bærekraftige løsninger innenfor smøring, med fokus på energibesparinger og lange skiftintervaller. Kurset holdes på Quality Hotel Olavsgaard, Skjetten, 30. oktober kl. 09.00-15.30

NORD Drive Teknologi

Kompakte og effektive drivsystemer fra NORD reduserer vedlikehold og variantmangfold

Plassbesparende, energieffektive og vedlikeholdsvennlige løsninger gjør drivsystemene fra NORD DRIVESYSTEMS attraktive for produksjonsmiljøer med høye krav til oppetid og fleksibilitet.

Emerson Aventics

Duggpunktsensor overvåker fuktighet og luftkvalitet i sanntid

Aventics DS1 overvåker duggpunkt, temperatur og luftkvalitetsverdier, bidrar til å unngå kondensskader på utstyr. Den industrielle duggpunktsensoren fra Emerson-sensor rapporterer i sanntid, og gir økt pålitelighet i gassrelaterte prosesser.

NORD Unicase snekkegir

Mer dreiemoment i samme størrelse

NORD Drivesystems har optimalisert ytelsen til sine Univcase snekkegear, slik at behovet for å bytte til neste størrelse kan bortfalle – avhengig av applikasjonen. Redusert slitasje gir girenhetene høyere driftssikkerhet og lengre levetid.