
Torleif Stokke (t.v) og VermundHjelalnd (t.h.)
Servogear styrker ledelsen i forbindelse med rekordhøy ordrereserve
Servogear opplever et rekordsalg i årets første måneder, og har alt opparbeidet en ordrereserve på 120 millioner kroner for 2021, mot en omsetning for hele fjoråret på 78 millioner kroner. Mye av årsaken til dette er den suksessen selskapet har med sine nye grønne propulsjonsløsninger for hybrid og helelektrisk fremdrift av hurtigbåter i fast rutetrafikk, og batteridrevne hurtigbåter til sightseeing og turisme.
I tillegg leverer selskapet gir- og propellsystemer for hurtigbåter som benyttes til befordring av servicepersonell til og fra vindmøller til havs. Selskapet har bestilling for leveranse til 9
slike fartøy i år, og har nylig signert kontrakt for verdens første Hybrid CTV (Crew Transfer Vessel) til et britisk offshorerederi.
Servogear planlegger for ytterligere vekst, og styrker ledelsen i selskapet. Vermund Hjelland er ansatt som ny Administrerende Direktør og tiltrer i stillingen i august. Torleif Stokke som
har ledet selskapet de siste 8 årene går over i ny stilling som Business Development Manager for å styrke posisjoneringen mot det grønne skiftet.
Vermund Hjelland kommer fra stilling som Direktør for Teknologi og Utvikling hos Eidesvik Offshore ASA, og har lang erfaring fra arbeid med utvikling av mer miljøvennlig drift av skip. Han har ledet arbeidet med overgang til LNG drift, batterihybrid -drift og fornybare løsninger for reduksjon av klimagasser fra Eidesvik sin flåte av offshorefartøy.
- Servogear er en spennende bedrift, med markedsledende teknologi, som vil bidra sterkt til å redusere utslipp av klimagasser fra hurtigbåter, sier Hjelland. – De neste årene vil det
kunne bli kontrahert mellom 75 og 80 nye hurtigbåter for passasjertrafikk i Norge, som en del av myndighetene sin målsetting om halvering av utslipp fra den totale innenlandske
skipstrafikken innen 2030. Det blir meningsfylt å kunne bidra til at Servogear blir med i denne utviklingen, sier han.
Torleif Stokke har ledet selskapet i en periode preget av forskning og utvikling, og introduksjon av første generasjons teknologi mot det grønne skiftet. Servogear har de siste årene vunnet 8 av 10 kontrakter i Norge for leveranse av propulsjonssystem for hybrid eller helelektrisk drift, samt utstyr til en hurtigbåt drevet av en Hydrogen brenselscelle, den første i
sitt slag.
Stokke skal i sin nye stilling videreføre arbeidet med å få innpass for Servogear sin nullutslippsteknologi i Norge og internasjonalt. Selskapet satser videre på produktutvikling, mot neste generasjon løsninger, for ytterligere forbedring av propellens virkningsgrad, noe som er avgjørende når hurtigbåter skal drives fram av batteripakker over lange distanser, med hundrevis av passasjerer.
- Servogear har ca. 70% eksportandel, men er allikevel en liten aktør i internasjonal målestokk, sier Stokke. – For å nå ut til nye kunder globalt, skal vi nå forsterke markedsføringen internasjonalt, og inngå avtaler med flere utenlandske representanter og servicepartnere, slik at vi kan betjene kundene lokalt, der de er. Viktige markeder blir utbyggingsprosjekter for havvind i Amerika og Østen, legger han til.
Ny utgave ute!
Ny teknologi gir praktiske fordeler i drift og vedlikehold – fra lokalt printede reservedeler til droner i tunnelinspeksjon.
Les hvordan innovasjon allerede effektiviserer hverdagen i industrien.
Nscale tar i bruk HxGN EAM for vedlikeholdsstyring
Datasenteret i Glomfjord skal få bedre oversikt og kontroll med ny skyløsning fra Prevas og Hexagon.
Seminar om KI i industribedrifter
Hvordan kan du og din bedrift optimalisere industriprosesser gjennom KI? Og hva betyr dette egentlig? Norsk Forening for Vedlikehold arrangerer én-dags seminar der bransjeledere og KI-pionerer deler sine erfaringer og beste praksiser.
Klart for for Maintech-konferansen
Årets konferanse holdes 1. og 2. april på Britannia i Trondheim. Hovedparolen i jubileumsåret er Teknologiske krefter med menneskelig kontroll. Her får man innsikt i hvordan samspillet mellom mennesker og maskiner kan påvirke vedlikeholdet. Du kan også lære mer om hvordan levetiden til eksisterende utstyr kan forlenges med ny teknologi som maskinlæring, kunstig intelligens og smarte vedlikeholdssystemer.