Patrik olsson

Styrke den norske satsingen for å realisere et fullskalaprosjekt for CO2-håndter

SINTEF med i oppstarten av Sveriges største CO2-fangstanlegg

26. mai ble Sveriges største testanlegg for fangst av CO2 ved Preems raffineri i Lysekil igangsatt. I pilotprosjektet "Preem CCS" vil hele verdikjeden analyseres, fra fangst til lagring av CO2. Prosjektet vil legge til rette for at flere selskaper kan bruke teknologien og redusere CO2-utslippene.

- Jeg er glad for at SINTEF kan bidra til uvikling av hele verdikjeden i dette viktige svensk-norske CCS-samarbeidet. SINTEF har jobbet med CO2-håndtering i mer enn tretti år, som vi nå kan bruke for å bidra til utslippskutt i Sverige, og samtidig styrke den norske satsingen for å realisere et fullskalaprosjekt for CO2-håndtering, sier Alexandra Bech Gjørv, Konsernsjef SINTEF.

Fra fangst i Sverige til lagring i Norge

I pilotprosjektet vil hele verdikjeden evalueres; fra fangst på raffineriet, lokal lagring, transport på skip til det planlagte mellomlageret utenfor den norske vestkysten og derfra i rør til selve lagringen i undergrunnen.

Testanlegget vil i 2020 fange opp CO2 fra røykgassene som kommer fra Preems hydrogengassanlegg ved Lysekil-raffineriet. Resultatene fra pilotprosjektet vil bli offentliggjort, for at flere skal kunne bruke teknologien og redusere deres CO2-utslipp. 

Stor brikke i puslespillet

Teknologien for å fange opp og lagre CO2 er et viktig verktøy for å redusere klimagassutslipp lokalt, og vil samtidig bidra til realisering av Sveriges klimamål. For Preem er dette en stor brikke i puslespillet for å redusere CO2 -utslipp fra prosessen og bli et klimanøytralt selskap innen år 2045. Målet er at testene skal danne grunnlaget for et CCS-anlegg i full skala som kan være i drift innen 2025.

- Vi ser karbonfangst og -lagring som et viktig tiltak for å redusere globale karbonutslipp. For Preem kan et fullskala CCS-anlegg i utgangspunktet redusere utslippene fra Lysekil-raffineriet med 500 000 tonn per år, som er nær en tredjedel av raffineriets totale CO2 -utslipp, sier Petter Holland, administrerende direktør i Preem.

Selve lagringen av CO2 er planlagt å finne sted i Norge, som ligger langt fremme på området og har bedre geologiske forhold for lagring enn Sverige. Preem skrev i fjor under en intensjonserklæring om å samarbeide med Northern Lights-prosjektet. Northern Lights er et prosjekt der Equinor, Shell og Total utvikler transportkjeden med skip, mellomlager på land, samt rørtransport og injeksjon til en formasjon som er egnet for permanent CO2 -lagring under Nordsjøen.

Prosjektet er et samarbeid mellom Preem, Aker Solutions, Chalmers teknologiske universitet, Equinor og SINTEF. Det svenske energibyrået og det norske forsknings- og utviklingsprogrammet CLIMIT bidrar med finansiering

NVF Smøreteknikk

Smøreteknikk for sikker og bærekraftig drift

NFV arrangerer kurs i smøreteknikk, målgrupper er vedlikeholdspersonell, driftspersonell og operatører med vedlikeholdsansvar. Her kan du lære om viktige begrep og standarder samt ulike produkttyper. Man ser også på bærekraftige løsninger innenfor smøring, med fokus på energibesparinger og lange skiftintervaller. Kurset holdes på Quality Hotel Olavsgaard, Skjetten, 30. oktober kl. 09.00-15.30

NORD Drive Teknologi

Kompakte og effektive drivsystemer fra NORD reduserer vedlikehold og variantmangfold

Plassbesparende, energieffektive og vedlikeholdsvennlige løsninger gjør drivsystemene fra NORD DRIVESYSTEMS attraktive for produksjonsmiljøer med høye krav til oppetid og fleksibilitet.

Emerson Aventics

Duggpunktsensor overvåker fuktighet og luftkvalitet i sanntid

Aventics DS1 overvåker duggpunkt, temperatur og luftkvalitetsverdier, bidrar til å unngå kondensskader på utstyr. Den industrielle duggpunktsensoren fra Emerson-sensor rapporterer i sanntid, og gir økt pålitelighet i gassrelaterte prosesser.

NORD Unicase snekkegir

Mer dreiemoment i samme størrelse

NORD Drivesystems har optimalisert ytelsen til sine Univcase snekkegear, slik at behovet for å bytte til neste størrelse kan bortfalle – avhengig av applikasjonen. Redusert slitasje gir girenhetene høyere driftssikkerhet og lengre levetid.