
Den nordiske produksjonsindustrien dårligst på service og ettermarked
Hvilke utfordringer og muligheter står sentralt i norsk produksjonsindustri? Hvordan utnytter den ny teknologi, som for eksempel kunstig intelligens? Svarene på disse spørsmålene kan nå leses i undersøkelsen Trends in Manufacturing, som utgis hvert år av det internasjonale teknologiselskapet Salesforce. Over 800 beslutningstakere fra produksjonsindustrien over hele verden har bidratt til undersøkelsen, inkludert de nordiske landene. Fra Norge og nabolandene er dette de viktigste funnene:
Modernisering av forsyningskjeden er i gang
51 prosent av de spurte sier at utfordringene innen supply chain som startet i 2020 til en viss grad fortsatt påvirker bedriftene. 74 prosent av de spurte sier at de nylig har forsøkt å modernisere forsyningskjeden, men bare 44 prosent mener de har lyktes med å redusere risikoen for forsinkelser og utfordringer.
Dårlig datakvalitet
81 prosent av de nordiske respondentene oppgir at de gjør betydelige endringer i tjeneste- og ettermarkedsdriften for å få mer varierte inntektsstrømmer. Dataene som kreves av disse tjenestene, som kundedata, IoT og telemetridata, er imidlertid ofte av dårlig kvalitet eller vanskelig tilgjengelige. For eksempel hevder 69 prosent av de spurte at de ikke har tilgang til en integrert visning av data fra tilkoblede enheter, som IoT-enheter og andre overvåkingsverktøy.
De nordiske landene rangerer også sist blant de undersøkte landene på spørsmål om dagens kvalitet på service og ettermarked.
– I likhet med alle andre bransjer ser vi at det foregår en teknologisk revolusjon også innen norsk industri. Alle aspekter ved produksjon kan forbedres med digital teknologi, og det finnes effektiviseringsmuligheter på så mange områder i driften, forteller Rune Reikerås, salgssjef for industri i Salesforce Norge.

– Digitaliseringen har tydeliggjort at datakvaliteten ofte ikke er god nok til å utnytte potensialet i nye digitale løsninger fullt ut. Og om det er én ting vi har lært av de siste årenes rivende digitale utvikling, er det at gode digitale løsninger, for eksempel innen kunstig intelligens, forutsetter data av topp kvalitet, legger Reikerås til.
Han mener at norske industribedrifter som lykkes med digitalisering og kunstig intelligens, blant annet i service og ettermarked, vil få store fortrinn i dag og i fremtiden.
AI-inntog
30 prosent av de nordiske respondentene oppgir at kunstig intelligens allerede er veletablert i organisasjonens drift. Nærmere halvparten, 47 prosent, eksperimenterer med eller bruker kunstig intelligens. Flere utfordringer bremser innføringen av kunstig intelligens, og den største bekymringen i de nordiske landene er datasikkerhet og personvern.
I de nordiske landene ble optimalisering av kommersiell drift sett på som faktoren med mest vekstpotensial, etterfulgt av teknologiske endringer og nye produkter og tjenester.
På den annen side oppgis energikostnader til å være den største utfordringen som hemmer vekst. Deretter identifiseres problemer med råvarer og forsyningskjeden og bekymringer for miljø og bærekraft som andre utfordringer.
– Økende globale spenninger, vedvarende ustabilitet i forsyningskjeder, økonomisk usikkerhet og en aldrende arbeidsstyrke tvinger produksjonsindustrien til å tenke nytt. For å øke effektiviteten, skape nye muligheter og nye inntekter fra ettermarkedet så blir det viktig for nordisk produksjonsindustri å utnytte det fulle potensialet til data, nye verktøy og ikke minst kunstig intelligens, kommenterer Reikerås.
Nysgjerrig på mer informasjon? Her finner du hele undersøkelsen.
Mer dreiemoment i samme størrelse
NORD Drivesystems har optimalisert ytelsen til sine Univcase snekkegear, slik at behovet for å bytte til neste størrelse kan bortfalle – avhengig av applikasjonen. Redusert slitasje gir girenhetene høyere driftssikkerhet og lengre levetid.
Green Cargo velger HxGN EAM
Green Cargo, Sveriges ledende aktør innen jernbanelogistikk, har valgt Prevas som implementeringspartner for plattformen HxGN EAM (Enterprise Asset Management).
EG Maintenance har styrket kundestøtten med ny support konsulent
EG Maintenance har ansatt Fillip Grunnsund som Customer Support Consultant for å møte økende etterspørsel og sikre enda tettere oppfølging av selskapets kunder.
Automatisert sliping av rillestål
K. Kværner på Kløfta har vært spesialist på produksjon av listverk siden 1934. God fagkompetanse og moderne produksjonsutstyr gjør at de kan drive virksomheten i Norge.
– Vi satser mye på spesialhøvling. Det er en nisje i markedet, og med vår nye, automatiske slipemaskin kan vi produsere lister og profiler i små serier, sier daglig leder Kåre Knudsen i K. Kværner Industri AS.