![KUKA_Rob_KMP_600-S_diffDRive crop[1]](https://img3.custompublish.com/getfile.php/4899502.2583.wmnlkp7lzulbkq/640x0/6409763_4899502.jpg)
Plattformen er lett å tilpasse til resten av enhetene i systemet
Sterk satsing på mobile plattformer
Ny modell med flere nye, smarte løsninger i KUKAs sortiment. Med den nye autonome plattformen KMP 600 S-diffDrive fyller KUKA tomrommet i lastekapasitet (600 kilo) mellom de tidligere lanserte KMP 200 og KMP 1500 (200 henholdsvis 1500 kilo), i sitt utvalg av autonome kjøretøy.
– KMP 600 S-diffDrive har også flere andre smarte funksjoner, blant annet SLAM-navigering. I prinsippet kan du lære plattformen lokalene ved å kjøre den rundt som en radiostyrt bil, sier Micael Amandusson, channel manager i KUKA Nordic. Da lager plattformen selv kartet over lokalene
SLAM-navigeringen skiller seg helt fra eldre systemer, som induktiv guiding med slynger i gulvet, optiske signaler, GPS og tilsvarende.
KMP 600 S-diffDrive trenger ingen infrastruktur av denne typen.
– Det eneste som kreves er et trådløst wi-fi-nettverk; ikke til selve navigasjonen, men til å kommunisere med andre enheter og det overordnede systemet, sier Micael Amandusson.
KUKAs nye mobile plattform trenger bare å få en introduksjon av lokalene ved at den kjøres rundt med en fjernkontroll. Men selv ikke det er helt nødvendig.
– Det er også mulig å laste ned en CAD-tegnet layout direkte til navigasjonssystemet, så navigerer plattformen ved hjelp av et Lidar-system i front.
Som tilleggs valg fås en ekstra Lidar bak på kjøretøyet, slik at den også kan ferdes i samme hastighet baklengs. Radarsystemet kan imidlertid avsøke innenfor et begrenset område på opptil 15 centimeter over gulvflaten.
Et annet prestasjonsfremmende tilvalg er et 3D-kamera, med kapasitet til å avsøke både oppover og nedover. Det kan avsøke opptil fire meter over roboten.
En heve- og senkeplattform på lasteflaten, med mulighet for heving opptil 60 millimeter, er ytterligere en funksjon for KMP 600 S-diffDrive. Det gjør plattformen lettere å tilpasse til resten av enhetene i systemet, og den kan selv gå inn og løfte last som er plassert.
Programvaremiljøet er det samme som i KUKAs øvrige KMP-er (KUKA Mobile Platform). Når det gjelder samhandling med andre enheter, arbeider KMP 600 S-diffDrive med KUKA Fleet Management.
Andre egenskaper for KMP 600 S-diffDrive:
- En meter lang, 750 millimeter bred og 350 millimeter høy
- Lasteflaten har et kvadrat på 450 millimeter
- S-diffDrive-systemet gjør at plattformen kan rotere rundt sitt eget midtpunkt
- Støvbeskyttet (IP54)
- Lett tilgjengelige uttak for å kunne bygge på med roboter eller annet utstyr
- Tåler 0–45 grader celsius.
KMP 600 S-diffDrive har en sammenhengende driftstid på åtte timer, deretter lader den opp litium-ion-batteriet sitt (37 Ah) på 1,5 timer før den kjører ut og arbeider igjen. Hvis den ikke trenger å arbeide kontinuerlig, blir driftstiden lengre.
Smøreteknikk for sikker og bærekraftig drift
NFV arrangerer kurs i smøreteknikk, målgrupper er vedlikeholdspersonell, driftspersonell og operatører med vedlikeholdsansvar. Her kan du lære om viktige begrep og standarder samt ulike produkttyper. Man ser også på bærekraftige løsninger innenfor smøring, med fokus på energibesparinger og lange skiftintervaller. Kurset holdes på Quality Hotel Olavsgaard, Skjetten, 30. oktober kl. 09.00-15.30
Kompakte og effektive drivsystemer fra NORD reduserer vedlikehold og variantmangfold
Plassbesparende, energieffektive og vedlikeholdsvennlige løsninger gjør drivsystemene fra NORD DRIVESYSTEMS attraktive for produksjonsmiljøer med høye krav til oppetid og fleksibilitet.
Duggpunktsensor overvåker fuktighet og luftkvalitet i sanntid
Aventics DS1 overvåker duggpunkt, temperatur og luftkvalitetsverdier, bidrar til å unngå kondensskader på utstyr. Den industrielle duggpunktsensoren fra Emerson-sensor rapporterer i sanntid, og gir økt pålitelighet i gassrelaterte prosesser.
Mer dreiemoment i samme størrelse
NORD Drivesystems har optimalisert ytelsen til sine Univcase snekkegear, slik at behovet for å bytte til neste størrelse kan bortfalle – avhengig av applikasjonen. Redusert slitasje gir girenhetene høyere driftssikkerhet og lengre levetid.


























