
Bransjen spås en flerdobling over de neste tiårene
Tar nesten 50 år å avkarbonisere havbruksnæringen
Ved å elektrifisere lakseoppdrettsanleggene kan vi spare 375 000 tonn CO2 per år. Det tilsvarer utslipp fra over 200 000 biler. Men, elektrifiseringen går langsomt. – Vi trenger krav og virkemidler for å få fart på elektrifiseringen av oppdrettsnæringen, sier Bellona-stifter Frederic Hauge.
Havbruk er en av landets største og viktigste næringer. Den eksporterer årlig for over 100 milliarder kroner. Bransjen spås en flerdobling over de neste tiårene.
To tredeler på fossilt
Nå lanserer ABB og Bellona en ny studie for å gjøre opp status for utviklingen av elektrifisering i næringen. Den viser at elektrifiseringsgraden siden 2018 kun har økt med fire prosentpoeng, til 37,7 prosent. I praksis betyr det at de årlige utslippene bare er redusert med beskjedne 25 000 tonn CO2 på tre år.
Studien gir en oversikt over elektrifisering i næringen fordelt på regioner, hvilke politiske grep som er nødvendige og detaljert informasjon om elektrifisering av lokaliteter, utstyr, båter og fartøyer.
- Her har vi mesteparten av teknologien vi trenger for å kutte produksjonsutslippene fra lakseoppdrett, men den blir ikke tatt i bruk i stor nok grad. Bare en tredjedel av havbruket er elektrifisert, nå må vi komme i gang med å få med resten, sier Frederic Hauge i Bellona.
I 2018 lanserte ABB og Bellona studien „Laks på landstrøm“. Den ga innsikt i kuttpotensialet for CO2 fra sjøfasen av norsk lakseoppdrett. Den gang var elektrifiseringsgraden 33,5 prosent med et potensial for kutt på 400 000 tonn CO2 per år. Av dette gjenstår fortsatt altså 375 000 tonn CO2 per år.
Verdens første helelektriske oppdrettsanlegg
I 2020 åpnet verdens første fullelektrifiserte oppdrettsanlegg for laks til sjøs, Bremnes Seashores anlegg på Loddetå, sør i Vestland fylke. Prosjektet ble utvikliket i samarbeid mellom Bremnes Seashore, Bellona og ABB.
- Vi var veldig stolte over å levere utstyr og tjenester til anlegget. Og vi håper at utrullingen av nullutslippsteknologi i næringen vil gå langt raskere enn den nye studien indikerer, sier Per Erik Holsten, administrerende direktør i ABB i Norge. - Teknologien er hovedsakelig moden, med et unntak for de største fartøyene, men også der går teknologiutviklingen svært raskt.
Studien „Helelektrisk havbruk – hvordan oppnå nullutslipp i 2030?“ kan leses ved å klikke her
Ny utgave ute!
Ny teknologi gir praktiske fordeler i drift og vedlikehold – fra lokalt printede reservedeler til droner i tunnelinspeksjon.
Les hvordan innovasjon allerede effektiviserer hverdagen i industrien.
Nscale tar i bruk HxGN EAM for vedlikeholdsstyring
Datasenteret i Glomfjord skal få bedre oversikt og kontroll med ny skyløsning fra Prevas og Hexagon.
Seminar om KI i industribedrifter
Hvordan kan du og din bedrift optimalisere industriprosesser gjennom KI? Og hva betyr dette egentlig? Norsk Forening for Vedlikehold arrangerer én-dags seminar der bransjeledere og KI-pionerer deler sine erfaringer og beste praksiser.
Klart for for Maintech-konferansen
Årets konferanse holdes 1. og 2. april på Britannia i Trondheim. Hovedparolen i jubileumsåret er Teknologiske krefter med menneskelig kontroll. Her får man innsikt i hvordan samspillet mellom mennesker og maskiner kan påvirke vedlikeholdet. Du kan også lære mer om hvordan levetiden til eksisterende utstyr kan forlenges med ny teknologi som maskinlæring, kunstig intelligens og smarte vedlikeholdssystemer.