DCIM100MEDIADJI_0034.JPG

Bransjen spås en flerdobling over de neste tiårene

Tar nesten 50 år å avkarbonisere havbruksnæringen

Ved å elektrifisere lakseoppdrettsanleggene kan vi spare 375 000 tonn CO2 per år. Det tilsvarer utslipp fra over 200 000 biler. Men, elektrifiseringen går langsomt. – Vi trenger krav og virkemidler for å få fart på elektrifiseringen av oppdrettsnæringen, sier Bellona-stifter Frederic Hauge.

Havbruk er en av landets største og viktigste næringer. Den eksporterer årlig for over 100 milliarder kroner. Bransjen spås en flerdobling over de neste tiårene.

To tredeler på fossilt

Nå lanserer ABB og Bellona en ny studie for å gjøre opp status for utviklingen av elektrifisering i næringen. Den viser at elektrifiseringsgraden siden 2018 kun har økt med fire prosentpoeng, til 37,7 prosent. I praksis betyr det at de årlige utslippene bare er redusert med beskjedne 25 000 tonn CO2 på tre år.

Studien gir en oversikt over elektrifisering i næringen fordelt på regioner, hvilke politiske grep som er nødvendige og detaljert informasjon om elektrifisering av lokaliteter, utstyr, båter og fartøyer.

- Her har vi mesteparten av teknologien vi trenger for å kutte produksjonsutslippene fra lakseoppdrett, men den blir ikke tatt i bruk i stor nok grad. Bare en tredjedel av havbruket er elektrifisert, nå må vi komme i gang med å få med resten, sier Frederic Hauge i Bellona.

I 2018 lanserte ABB og Bellona studien „Laks på landstrøm“. Den ga innsikt i kuttpotensialet for CO2 fra sjøfasen av norsk lakseoppdrett. Den gang var elektrifiseringsgraden 33,5 prosent med et potensial for kutt på 400 000 tonn CO2 per år. Av dette gjenstår fortsatt altså 375 000 tonn CO2 per år.

Verdens første helelektriske oppdrettsanlegg

I 2020 åpnet verdens første fullelektrifiserte oppdrettsanlegg for laks til sjøs, Bremnes Seashores anlegg på Loddetå, sør i Vestland fylke. Prosjektet ble utvikliket i samarbeid mellom Bremnes Seashore, Bellona og ABB.

- Vi var veldig stolte over å levere utstyr og tjenester til anlegget. Og vi håper at utrullingen av nullutslippsteknologi i næringen vil gå langt raskere enn den nye studien indikerer, sier Per Erik Holsten, administrerende direktør i ABB i Norge. - Teknologien er hovedsakelig moden, med et unntak for de største fartøyene, men også der går teknologiutviklingen svært raskt.

Studien „Helelektrisk havbruk – hvordan oppnå nullutslipp i 2030?“ kan leses ved å klikke her

NVF Smøreteknikk

Smøreteknikk for sikker og bærekraftig drift

NFV arrangerer kurs i smøreteknikk, målgrupper er vedlikeholdspersonell, driftspersonell og operatører med vedlikeholdsansvar. Her kan du lære om viktige begrep og standarder samt ulike produkttyper. Man ser også på bærekraftige løsninger innenfor smøring, med fokus på energibesparinger og lange skiftintervaller. Kurset holdes på Quality Hotel Olavsgaard, Skjetten, 30. oktober kl. 09.00-15.30

NORD Drive Teknologi

Kompakte og effektive drivsystemer fra NORD reduserer vedlikehold og variantmangfold

Plassbesparende, energieffektive og vedlikeholdsvennlige løsninger gjør drivsystemene fra NORD DRIVESYSTEMS attraktive for produksjonsmiljøer med høye krav til oppetid og fleksibilitet.

Emerson Aventics

Duggpunktsensor overvåker fuktighet og luftkvalitet i sanntid

Aventics DS1 overvåker duggpunkt, temperatur og luftkvalitetsverdier, bidrar til å unngå kondensskader på utstyr. Den industrielle duggpunktsensoren fra Emerson-sensor rapporterer i sanntid, og gir økt pålitelighet i gassrelaterte prosesser.

NORD Unicase snekkegir

Mer dreiemoment i samme størrelse

NORD Drivesystems har optimalisert ytelsen til sine Univcase snekkegear, slik at behovet for å bytte til neste størrelse kan bortfalle – avhengig av applikasjonen. Redusert slitasje gir girenhetene høyere driftssikkerhet og lengre levetid.